Tackar Moelvens medarbetare för koncernens starkaste resultat

– Hur våra medarbetare har mött den starka efterfrågan har varit avgörande för att vi ska kunna leverera så bra som vi har gjort, säger Morten Kristiansen, koncernchef för Moelven Industrier ASA.
- Våra medarbetare har visat imponerande omstruktureringsförmåga och flexibilitet, säger Morten Kristiansen, koncernchef för Moelven Industrier ASA.

Moelven omsatte drygt 14,8 miljarder NOK 2021. Det är en ökning med 3,2 miljarder NOK jämfört med 2020. Rörelseresultatet uppgick till 3 miljarder NOK, jämfört med 662 miljoner NOK 2020. Det är Moelvens starkaste årliga resultat någonsin.

– Bolagets resultat under de senaste åren har skapat ett utrymme för ytterligare tillväxt och utveckling. Större utvecklingsprojekt som de hos Moelven Edanesågen AB och Moelven Valåsen AB ska genomföras, och fler är under utredning. Detta stärker koncernens internationella konkurrenskraft och bidrar till ökad användning av trä, både nationellt och internationellt, säger Kristiansen.

– Den globala marknaden fick inte nog av träprodukter 2021 och det har påverkat efterfrågan. Jag är stolt över att vi har lyckats upprätthålla vår aktivitetsnivå och förmåga att leverera både här hemma och internationellt, trots låga lager och stor osäkerhet kring coronasituationen. Pandemin har också gjort det utmanande att få ut varorna på marknaden, rent logistiskt. Det hade inte varit möjligt utan våra medarbetare som visat imponerande omstruktureringsförmåga och flexibilitet, säger Kristiansen.

Osäker framtid

Priserna på den internationella marknaden sjönk något under fjärde kvartalet 2021, men stabiliserades mot slutet av kvartalet. Aktiviteten inom byggvaruhandeln i Skandinavien var något lägre under fjärde kvartalet än under motsvarande period 2020. Inom de företag som säljer limträ, byggmoduler och systeminredning råder en stabil marknadssituation.

Koncernchefen tror att pandemin kommer att skapa stora utmaningar även framöver.

– Den internationella efterfrågan på träprodukter är fortsatt hög, men den inhemska marknaden kommer att påverkas av de smittskyddsåtgärder och reserestriktioner som gäller. Det ökade smittrycket gör att sjukfrånvaron ökar och det blir svårare att upprätthålla planerad produktionstakt och aktivitet på byggarbetsplatserna. Detta kommer särskilt att gälla företag i Östra Norge, om regeringens aviserade införande av ett förbud mot att hyra in arbetskraft genomförs. Ovanligt höga elpriser kommer också att påverka koncernens kostnadsnivå, säger Kristiansen.

En enad koncern

2021 var inte bara ett ekonomiskt starkt år för Moelven. Koncernen lyckades också sänka sin skadestatistik avsevärt.

– Vi är på god väg mot målet att ingen i Moelven ska skada sig på jobbet. Under 2021 genomförde vi även vårt kulturutvecklingsprogram ”Aktivt medarbetarskap” och ”Aktivt ledarskap” tillsammans med våra 3 300 medarbetare och chefer. Dessutom har vi lanserat vårt nya varumärke. Sammantaget innebär det att vi lämnar 2021 som en starkare och mer enad koncern, säger Kristiansen.

Läs kvartalsrapporten för Q4 2021 här (PDF).