TÄNK OM partner till världens största lärarkonferens

T4 Event är världens största online-konferens av lärare och för lärare. Temat på konferensen är hur coronapandemin påverkat skolan runt om i världen och vilken roll lärare och utbildning kommer att få framöver. TÄNK OM, som är en del av AcadeMedia, är den enda svenska samarbetspartnern till konferensen tillsammans med flera andra internationella aktörer.

Flera tusen lärare runt om i världen har redan anmält sig för att delta på T4 Event som går av stapeln den 30 maj. Det är en världsomspännande livesänd konferens för lärare och alla andra som är intresserade av utbildningsfrågor. Initiativtagare till konferensen är Vikas Pota, en av krafterna bakom Varkey Foundation* och en globalt erkänd ledare inom utbildningsfrågor.

- Den här konferensen är en unik möjlighet att dela erfarenheter med lärare globalt. Vi är oerhört stolta över att TÄNK OM är en partner för T4 Event. Här kan vi vara med och stärka känslan av samhörighet för alla som arbetar med utbildning världen över, säger Frida Gustafsson Wennö, vd för TÄNK OM.

På konferensen ska lärare från olika delar av världen tillsammans med mycket namnkunniga ledare från stora internationella utbildningsorganisationer dela sina erfarenheter i ljuset av coronapandemin.

Det finns fyra teman på T4 Event:
- Teacher well-being (arbetsmiljö och hälsa)
- Teacher leadership (ledarskap)
- Teacher technology (teknik)
- Teacher collaboration (samarbete)

- Lärare och utbildning har fått en alldeles särskild roll under coronapandemin. Skolan är mer än någonsin en bärande samhällsfunktion världen över. Utbildning, och det sammanhang förskola och skola skapar, är avgörande både nu när vi är mitt i krisen och i en framtida återhämtning.

-Genom T4-konferensen blir lärarnas röster hörda på ett nytt, väldigt kraftfullt sätt, säger Frida Gustafsson Wennö.

Hela konferensen livesänds och är öppen för alla. Redan idag är över 6000 anmälda till T4 Event.

*Om Varkey Foundation
Varkey Foundation är en global välgörenhetsfond som arbetar för att utveckla utbildning och förbättra global lärarskicklighet genom att utbilda lärare och rektorer i utvecklingsländer. Läs mer här.

Frida Gustafsson Wennö, tel. 0733-65 00 18, e-post frida@tankom.nu

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 16 900 medarbetare på våra drygt 660 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 180 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.