TCO: Ovärdig hantering av pensionsfrågan

Det saknas stöd för hur riksdagens partier idag har hanterat frågan om pensionerna. Hela 92 procent av de förvärvsarbetande tycker tvärtom det är viktigt att beslut om pensioner ska fattas i bred politisk enighet, och 98 procent att det är viktigt att beslut som fattas om pensioner är långsiktiga. Det visar en Novus-undersökning som genomförts på uppdrag av TCO.

Therese Svanström, ordförande i TCO

- Jag oroas över hur vi ska skapa trygghet och långsiktighet för pensionärer och pensionssparare om beslut om pensioner ska beslutas i varje budgetprocess. Tanken på pensionen ska väcka framtidstro, inte oro. Pensionsfrågan har blivit en ovärdig pensionsparodi. Så här kan vi inte ha det, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

TCO har låtit Novus undersöka hur förvärvsarbetande vill att beslut om pensionerna ska fattas och vad som ska ligga till grund för pensionen.

Resultaten visar att:

• Nästan alla förvärvsarbetande (98%) anser att det är viktigt att beslut som fattas om pensionerna är långsiktiga.
  • Nästan alla förvärvsarbetande (92%) anser att det är viktigt att beslut som fattas om pensionerna fattas i bred politisk enighet.
  • Tre av fyra (76%) tycker att det är pensionen ska grundas på individens inkomster under arbetslivet.

- Den senaste tidens politiska förslag från regeringen och oppositionen utgör ett brott mot den tidigare ordningen där förändringar av pensionerna ska ske inom ramen för partierna i pensionsgruppen. Det riskerar att underminera hela pensionssystemet och tryggheten för dagens och morgondagens pensionärer, säger Therese Svanström.

Mer om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av TCO. Syftet med undersökningen är att undersöka hur yrkesarbetande ser på bland pensioner.

Undersökningen genomfördes 13-25 april och riktade sig till och förvärvsarbetande (dvs alla som arbetar oavsett facklig tillhörighet.

Antal intervjuer är 1003. Svarsfrekvens i undersökningen 61%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer. Individurvalet har dragits ur Novus Sverigepanel som är en slumpmässigt förrekryterad allmänhetspanel.

Therese Svanström, ordförande i TCO

Mindre jämställt föräldraskap i Östergötlands län förra året9.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

TCO:s årliga jämställdhetsindex, som mäter uttaget av föräldrapenning och vab, visar att Östergötlands län var ett av 12 län i Sverige där jämställdheten minskade under förra året. Länets index var 68,9 under 2021 och 68,1 året innan. Länet tappar därmed fem placeringar och hamnar på tionde plats av landets 21 län. Ödeshög är den mest jämställda kommunen i länet. Där tog kvinnor ut 66,8 procent av dagarna för föräldrapenning och vab. Utvecklingen i landet som helhet går mot en mer ojämställd fördelning för första gången på 14 år.

Inga förbättringar av jämställt föräldraskap i Örebro förra året9.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

TCO:s årliga jämställdhetsindex, som mäter uttaget av föräldrapenning och vab, visar att Örebro län var ett av tre län i Sverige där jämställdheten var näst intill oförändrad förra året. Länets index var 69,1 under 2021 och 2020. Trots det tappar Örebro en placering och innehar nu plats tretton av landets 21 län. Ljusnarsberg är den mest jämställda kommunen i länet. Där tog kvinnor ut 63,7 procent av dagarna för föräldrapenning och vab. Utvecklingen i landet som helhet går mot en mer ojämställd fördelning för första gången på 14 år.

Mindre jämställt föräldraskap i Västra Götaland förra året9.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

TCO:s årliga jämställdhetsindex, som mäter uttaget av föräldrapenning och vab, visar att Västra Götalands län var ett av 12 län i Sverige där jämställdheten minskade under förra året. Länets index var 68,9 under 2021 och 68,5 året innan. Västra Götaland behåller därmed sin åttondeplats av landets 21 län. Gullspång är den mest jämställda kommunen i länet. Där tog kvinnor ut 64,4 procent av dagarna för föräldrapenning och vab. Utvecklingen i landet som helhet går mot en mer ojämställd fördelning för första gången på 14 år.

Västmanlands län går mot strömmen – jämställdheten ökar9.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

TCO:s årliga jämställdhetsindex, som mäter uttaget av föräldrapenning och vab, visar att Västmanland var ett av sex län i Sverige där jämställdheten ökade under förra året. Länets index var 68,9 under 2021 och 69,6 året innan dess. I 12 län i riket gick utvecklingen åt andra hållet och i tre län var läget oförändrat. Bästa kommun i Västmanland är Skinnskatteberg där kvinnor tog 64,7 procent av föräldradagarna under 2021. Årets siffror innebär att Västmanland klättrar sju placeringar till plats nio av landets 21 län. Utvecklingen i landet som helhet går mot en mer ojämställd fördelning för första gången på 14 år.