TCO välkomnar bättre förutsättningar för regionala skyddsombud

Idag presenterades en utredning som bland annat föreslår ökad statlig finansiering för regionala skyddsombud (RSO) och ger förslag på hur förutsättningarna för ombuden kan stärkas. TCO välkomnar utredningens förslag som kan bidra till bättre arbetsmiljö på flera arbetsplatser.

- Friska arbetsplatser uppstår inte av en slump. På arbetsplatser där arbetsmiljöarbetet ska påbörjas och där det behövs stöd är regionala skyddsombud med sina breda kunskaper om arbetsmiljöfrågor en viktig resurs. Därför är det positivt att utredningen ger förslag på hur deras roll kan stärkas, säger Therese Svanström, TCO:s ordförande.

Regionala skyddsombud (RSO) besöker arbetsplatser och ger råd, stöd och utbildar lokala skyddsombud i arbetsmiljöarbetet. De hjälper även till att få i gång och utveckla ett förebyggande systematiskt arbetsmiljöarbete som drivs lokalt, vilket det kan finnas ett särskilt behov av på mindre arbetsplatser utan fungerande arbetsmiljörutiner eller företagshälsovård.

Skyddsombudens arbete är nödvändigt för att förebygga stress och minska psykisk ohälsa. I förlängningen kan deras arbete rädda liv, även i tjänstemannayrken.

- Alldeles för många blir idag sjuka av sitt jobb och vi vet att många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö. Detta i ett läge där det dessutom är stor brist på arbetskraft. Då är det viktigt att lokala skyddsombud får ett starkt stöd och att det finns ett arbetsmiljöarbete även där lokala skyddsombud inte finns. Här spelar de regionala skyddsombuden en viktig roll, säger Therese Svanström.

Ta del av utredningen här.

TCO: Ökat ansvar för arbetsmiljö kräver lagändring25.8.2022 15:03:49 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterades utredningen om utökade möjligheter att upprätthålla en god arbetsmiljö. TCO välkomnar förslaget om att uppdragsgivare ska få ett ökat ansvar för arbetsmiljön. Det är avgörande för att exempelvis frilansande journalister och andra egenföretagare ska få ett bättre skydd mot dålig arbetsmiljö. Regeringen måste nu gå vidare och lägga fram nödvändiga lagändringar.

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö30.6.2022 08:24:08 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.

Sviten bruten – mindre jämställt uttag av föräldrapenning 20215.6.2022 12:16:14 CEST | Pressmeddelande

TCO:s jämställdhetsindex visar att utvecklingen gick åt fel håll förra året. Då tog kvinnor ut 69 procent av dagarna med föräldrapenning och vab. Det ska jämföras med föregående år, 2020, då kvinnorna tog ut 68,7 procent av dagarna. Förra året konstaterade vi att utvecklingen mot ökad jämställdhet hade bromsat in och nu har utvecklingen vänt och jämställdheten har minskat för första gången på 14 år.