Teknikföretagens konjunkturprognos för 2019

Tisdagen den 7 maj kl. 07.00 publicerar Teknikföretagen sin konjunkturprognos för 2019.

I rapporten redovisas de ekonomiska utsikterna internationellt. Vidare kommenteras utsikterna för teknikföretag i Sverige med branschvisa genomgångar av bil- och transportmedelsindustrin, maskinindustrin, metallvaruföretag samt tele- och elektronikindustrin.

Rapporten publiceras på www.teknikforetagen.se kl. 07.00 den 7 maj samt via TT:s pressmeddelandetjänst.

Teknikföretagen presenterar halvårsvisa genomgångar av konjunkturutsikterna. Tidigare prognoser samt Teknikföretagens kvartalsvisa konjunkturbarometrar finns på www.teknikforetagen.se.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.