Teknikföretagens matteserie prisas för nytt grepp
Cirka tio procent av eleverna som går ut nionde klass har underkänt i matematik. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på. Genom humordrivna filmer som illustrerar vardagsproblem unga stöter på är syftet att avdramatisera matematikämnet bland högstadieelever. Hanna ”HanaPee” Persson programleder serien som primärt visas på Youtube.
Med serien ”Vi räknar på det!” hoppas Teknikföretagen inspirera både elever och lärare. Frågorna som besvaras med hjälp av matematikläraren och forskaren Elin Gawell har tagits fram tillsammans med högstadieelever och till varje avsnitt finns en lärarhandledning med koppling till det centrala innehållet för årskurs 7–9. Brist på självförtroende i matematik och svaga mattekunskaper är en anledning till varför unga avstår från att välja tekniska utbildningar och yrken.
Bakom serien står Elin Östblom och Li Ljungberg från Teknikföretagen, Volontaire och Hanapee Productions.
Såhär tyckte juryn som består av representanter från kommunikationsbranschen:
– En kreativ och rolig idé för att upphöja matte som ämne gjord i en kompetent UR-kostym som funkar effektivt i den tilltänkta målgruppen.
– Väldigt bra exempel på långsiktigt content. Med rätt tonalitet, format och personer kan matte visst vara kul. Extra kul att så många lärare använt sig av materialet i undervisningen. Mitt i prick och värdig vinnare, tycker jag!
– Roliga filmer om funktioner och kombinatorik, vilket är en bedrift i sig! Och ett bra hantverk överlag. Gillar också valet av Hanna Persson, hon fungerar perfekt i sammanhanget.
– Alla har vi vårt förhållande till matematik. Teknikföretagen har insett att både elever och lärare behöver stöd och inspiration kring ämnet. Det är på ett charmfullt sätt som Teknikföretagen har skapat detta koncept där de tar räkneexempel på det mesta som kan komma upp i vardagen. Konceptet ”Vi räknar på det” är lekfullt men har också seriös underton. Och framförallt föder ”Vi räknar på det” en nyfikenhet. Och att vara nyfiken är bland de viktigaste pedagogiska drivkrafterna för att stimulera lärandet, snacka om en fullträff - ”Vi räknar på det” är en solklar vinnare! Grattis!
– När innehåll har en större mening blir det bra. Och det här är riktigt bra! På ett smart, humoristiskt och intresseväckande sätt, har man i målgruppens tjänst skapat content från hjärtat, som behövs. Hanapee är briljant i rollen som programledare och får vilken trött skolungdom (eller jurymedlem) som helst att vilja öka på sina mattekunskaper. Frågan är varför ingen gjort det här tidigare? Frågan är vilken längd på luggen jag ska välja nästa gång? Svaret är ”Vi räknar på det”!
– Snygg och smart lösning som skapar reellt värde för både mottagare och avsändare på lång och kort sikt. Solklar vinnare.
– Det är dåligt med glamour runt matematik, så hur får man unga att se en relevans och användarnytta? Genom närliggande och användbara exempel, fräscht utformat, rätt tilltal och användbart content i många kanaler, över lång tid. Ett case som räknar hem effekten.
Nyckelord
Kontakter
Anna WeihePresschef
Tel:+46 72-523 25 80anna.weihe@teknikforetagen.seElin ÖstblomUngdomskommunikatör
Tel:+46 70-372 32 20elin.ostblom@teknikforetagen.seBilder
Länkar
Om
VI ÄR TEKNIKSVERIGE
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Växelkursen viktig när arbetskraftskostnader jämförs – men inget att luta sig mot26.4.2024 11:12:48 CEST | Pressmeddelande
I en rapport som publiceras i dag analyserar Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer industrins arbetskraftskostnader i Sverige och Europa. Sedan 2011 har kostnaderna ökat mer i Sverige än i euroområdet, liksom jämfört med i Tyskland och framför allt Finland.
Ekonomiska förutsättningar inför avtalsrörelsen15.4.2024 10:19:02 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas seminarium inför nästa avtalsrörelse!
Svagare konjunktur i teknikindustrin11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige minskar fortsatt under första kvartalet och är under normalnivå. Orderingången minskar i tilltagande omfattning jämfört med sista kvartalet förra året, mest för de två största delbranscherna som är maskin- och transportmedelsindustri. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets första kvartal
Storskaligt samverkansinitiativ ska leda Sveriges tillverkningsindustri mot klimatneutralitet27.2.2024 13:46:59 CET | Pressmeddelande
Idag har Impact innovations programmet Net Zero Industry godkänts som strategiskt innovationsprogram och blir en del av Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. Innovationsprogrammet kommer att drivas av Teknikföretagen och RISE mot målet att bidra till att minska den svenska tillverkningsindustrins koldioxidavtryck med upp till 75 procent.
Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan21.2.2024 15:30:02 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024. – En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum