Teknikjury instiftar hållbarhetspris inom Svenska Gymnasiemästerskapen för Innovatörer

Blixtlåset, Svenska Gymnasiemästerskapen för innovatörer, växer och i år har över 250 lag deltagit i tävlingen runt om i landet. Nu stundar riksfinalen på Nacka gymnasium i Stockholm den 16 maj. Som ett steg i att utöka tävlingens hållbarhetsfokus instiftas ett hållbarhetspris i samarbete med Teknikföretagen.

I veckan äger riksfinalen av Blixtlåsets rum då ett 30-tal lag från gymnasieskolor runt om i Sverige gör upp i Svenska Gymnasiemästerskapen för innovatörer. Under lustfyllda former ska tävlingen stimulera kreativitet och mod bland unga så att Sverige kan förbli ett av världens främsta teknikländer. Från och med i år antas ett bredare hållbarhetsfokus tillsammans med arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen. Genom att fokusera på hur vi med hjälp av tekniska lösningar kan bidra till en positiv förändring i samhället är syftet att bredda bilden av teknik.

– Vi är jätteglada att instifta ett nytt pris som vi kallar Hack the World Award inom ramen för Blixtlåset. Hållbarhetsfrågan är mer aktuell är någonsin och vi vet att engagemanget bland unga är stort, något inte minst Greta Thunberg visar prov på. Detta engagemang vill vi uppmärksamma. Därför tilldelas priset den lösning som vår jury tycker svarar bäst på FN:s 17 hållbarhetsmål, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Två företag vars verksamheter arbetar för att bidra till ett hållbart samhälle och dessutom deltar i juryn är Bzzt podtaxi som utvecklat en appbaserad och helt utsläppsfri transporttjänst och GLOBHE som med hjälp av drönare kartlägger och förebygger naturkatastrofer, minskar risken för sjukdomsspridning och upptäcker föroreningar i vatten och på land. I juryn deltar även experter från skolvärlden och IVA:s praktikprogram Tekniksprånget. Juryns ordförande är Jenny Sandahl som ansvarar för hållbarhetsfrågor hos Teknikföretagen.

– Ny teknik och nya affärsmodeller gör det möjligt att tackla vår tids stora utmaningar. Den svenska teknikindustrin som vi på Teknikföretagen representerar leder den utvecklingen och för oss är det viktigt att vara med och främja innovation och utveckling i så många sammanhang som möjligt, säger Jenny Sandahl.

Teknikföretagen bjuder in media till att bevaka Blixtlåsets Regionfinal.
Vänligen kontakta Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen, om intresse finns. Kontaktuppgifter: +46 70-372 32 20 / elin.ostblom@teknikforetagen.se.

Hack the World Award, manifest:

Vi på Teknikföretagen tror att teknik gör världen bättre. Vi tror att det är teknik som kommer att lösa klimatkrisen, svält och vattenbrist. Och på vägen dit tror vi att vi också kan lösa en hel del andra problem, stora som små. Därför vill vi uppmana så många unga som möjligt att vara med och hacka världen med framtidens tekniska lösningar.

VI ÄR TEKNIKSVERIGE

Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.