Tekniska verken kan komma att öka sitt ägande i Bixia

Borgholm Energi säljer samtliga sina aktier i Bixia. Köparen kan bli Tekniska verken i Linköping som då ökar sin ägarandel i Bixia med 2,43 procent.

Anledningen till försäljningen är att Borgholm Energi vill fokusera sin verksamhet inom kommunen. Bolaget står inför stora investeringar, bland annat inom vatten och avlopp, och affären är en del av den finansieringen.

Tekniska verken äger redan idag större delen av Bixia som är en av de stora elhandlarna på marknaden.

- Det pågår stora förändringar inom energimarknaden och för Tekniska verken är det strategiskt viktigt att kunna erbjuda våra kunder ett komplett produktutbud, där elhandeln är en betydande del av det, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken och styrelseordförande i Bixia.

Övriga delägare i Bixia är Mjölby-Svartådalen Energi AB, Oxelö Energi AB, Nässjö Affärsverk AB, Sandviken Energi AB och Alvesta Energi AB. Samtliga delägare ser elhandeln som en viktig del av sitt totala erbjudande.

- Vi har ett mycket bra samarbete med övriga delägare och det vill vi fortsätta att ha, säger Charlotta Sund. En stor del av Bixias kunder finns på ägarorterna och vi ser ett ökat intresse för närproducerad, förnybar el som Bixia levererar. Vi ska nu också titta på hur formerna för samarbetet kan utvecklas.

Köpesumman för aktierna uppgår till 10,4 miljoner kronor. Tekniska verkens styrelse fattar beslut om affären på fredag den 11 oktober. Om affären går igenom kommer Tekniska verken, tillsammans med dotterbolaget Mjölby-Svartådalen Energi, att äga 84,52 procent av aktierna i Bixia.

Charlotta Sund, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping och styrelseordförande i Bixia, 013-30 86 50
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se