Tekniska verken testar att undersöka elledningar med drönare

I morgon fredag 27 november börjar Tekniska verken att besiktiga elledningar med drönare istället för lågflygande helikopter. Drönare har tidigare inte använts för att undersöka ledningarna i Katrineholm, men om testet slår väl ut kommer man delvis fortsätta med att använda drönare eftersom det är ett mer hållbart alternativ.

- Efter förra veckans hårda blåst vill vi säkerställa att det inte ligger träd och grenar mot ledningarna som kan orsaka strömavbrott. Att vi nu testar att göra det med hjälp av drönare istället för helikopter innebär en lägre ljudnivå, som inte kommer att störa djuren på samma sätt som tidigare. Det är också mer resurseffektivt både ekonomiskt och miljömässigt, så det känns väldigt bra. Sedan kommer vi att utvärdera det helaför att kunna ta ställning till om vi ska fortsätta att använda drönare när vi besiktigar elledningarna i Katrineholm, säger Jörgen Pettersson som är projektledare på Tekniska verken.

Besiktningen pågår hela nästa vecka om vädret tillåter, och det är Beckershovsledningen och Krämbolsledningen som undersöks.

Jörgen Pettersson, projektledare, Tekniska verken Nät Katrineholm, 013-20 83 82
jorgen.pettersson@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se