Svensk Handel

Tidiga julklappsinköp ger tillväxt för Black Friday

Dela
Varannan svensk planerar att handla under årets Black Friday som blivit startskottet för julhandeln. Totalt väntas Black Friday växa med upp mot 15 procent och omsätta drygt 7 miljarder kronor. Viktigast är rea-tillfället bland e-handelsföretagen där många satsar på kampanjer.
Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar.
Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar.

 Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar. De yngre omfamnar Black Friday i större utsträckning än äldre. Bland de yngre konsumenterna (18-35 år) anger tre av fyra att de kommer att handla julklappar under Black Friday.

Svensk Handels prognos visar på fortsatt tillväxt för Black Friday men pekar också på att det främst beror på att fler handlar och att hushållen omfördelar konsumtion över året. Den genomsnittliga köpesumman per person som handlar är i stort sett oförändrad sedan förra året.

– Black Friday växer i popularitet och har etablerats som startskottet för julhandeln. Det gör att fler väljer att handla sina julklappar redan i november. Däremot har handeln som helhet växt betydligt långsammare än hushållens inkomster som helhet de senaste åren. Sett över tid har handeln varit måttlig, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Black Friday störst i e-handeln
Nästan varannan e-handlare (45 %) anser att Black Friday är viktig för försäljningen och två av tre nätbutiker planerar att genomföra någon form av kampanj. Många fysiska butiker satsar också stort på Black Friday. Inom sällanköpsvaruhandeln, det vill säga all handel utom maten, har var tredje butik (34 %) ett Black Friday-erbjudande.

– Med en prisfokuserad kund som kan handla från hela världen kan det vara tufft för den svenska handeln att välja bort Black Friday.  I år infaller dessutom Black Friday en vecka närmare jul och efter det att lönen betalas ut, säger Johan Davidson.

Svensk Handel bedömer att Black Friday alltmer börjar mogna som fenomen, vilket gör att dess tillväxttakt kommer att minska framöver. Svensk Handels rapport visar att var femte handlare (21 %) tror att Black Friday kommer att öka jämfört med förra året. Motsvarande siffra var förra året 37 procent.         

Nyckelord

Kontakter

Kontakt:
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 070-698 39 02
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar.
Två av tre konsumenter som handlar på Black Friday planerar att köpa julklappar.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye