Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten

Dela

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Anledningen är att matchningsproblematiken förvärrats på arbetsmarknaden. Antalet lediga jobb fortsatte att öka under första kvartalet och en övervägande andel av de lediga jobben finns inom tjänstesektorn. Sextio procent av de lediga jobben finns inom kunskapsintensiva branscher, branscher som länge haft svårt att hitta rätt kompetens.

-       Eftersom efterfrågan för flertalet tjänstebranscher fortsatt är stark sker avmattningen på grund av kapacitetsbrist och inte på grund av en svagare konjunktur. Skapas inte förutsättningar för företagen att hitta rätt kompetens finns risk för att vi ser en fortsatt anpassning från företagens sida vilket i sin tur leder till en bromsad tillväxt inom tjänstesektorn, säger Almegas chefsekonom Lena Hagman. 

Då kompetensbristen är så påtaglig i Sverige flyttar företag delar av jobben utomlands, som till exempel till Östeuropa, Kina och Indien. Det handlar inte om enklare tjänstejobb utan mer avancerade. En utveckling som har snabbats upp under de senaste åren.

Utvecklingen visar det stora behovet av reformer som gör det lättare för företag att utveckla befintliga medarbetare samtidigt som matchningen på arbetsmarknaden måste kraftigt förbättras.

-       Vi föreslår införandet av ett kompetensavdrag som både främjar det livslånga lärandet och gör det möjligt för företag att stärka befintlig personal. Men det räcker inte. Arbetsförmedlingen behöver reformeras så myndighetsutövningen separeras från förmedlingsuppdraget och arbetsförmedlandet öppnas upp för fler aktörer för att på så sätt uppnå en effektiv matchning, säger Lena Hagman.  

Tjänsteindikatorn visar också att trots att prisökningstakten kan väntas ta fart något under kvartal två, så har de privata tjänsteföretagen svårt att höja sina försäljningspriser i någon större utsträckning.

-       De privata tjänsteföretagen deltar i allt större utsträckning i produktion längs globala värdekedjor, vilket hör samman med ökad internationell konkurrens och specialisering av tjänsteproduktionen för att klara det ökade konkurrenstrycket. Den ökade konkurrensen lämnar ett mindre utrymme för höjda försäljningspriser, trots det starka efterfrågeläget, säger Lena Hagman.  

Om Almegas Tjänsteindikator

Almegas tjänsteindikator har tagits fram av Almega sedan 2001 för att ge en indikation om vart konjunkturen i den privata tjänstesektorn är på väg på kort sikt. Indikatorn ger information för att tidigt kunna förutspå vändpunkter i konjunkturen, både inom tjänstesektorn och i hela Sveriges ekonomi, eftersom den privata tjänstesektorn svarar för lite över hälften av Sveriges totala produktion, BNP.

Nyckelord

Kontakter

Almegas pressjour

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

08-7627040

Dokument

Om

Almega
Almega
Sturegatan 11
102 04 Stockholm

+4687626900https://www.almega.se

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 550 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)

Följ Almega

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Almega

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum