A Non Smoking Generation

Trädgårdsflamingos invaderade tobaksindustrins lockvägg

Dela
I många butiker har väggen bakom kassan reserverats för tobak. Den bästa platsen marknadsför den mest ohälsosamma produkten. Fyra av fem ungdomar i Sverige vill se ett exponeringsförbud av tobak i butik. Under tre dagar testade därför Lisebergs kiosk tillsammans med Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation vad som hände om man bytte ut tobak mot andra produkter.

De allra flesta börjar röka i en ung ålder, nio av tio rökare börjar innan de fyllt 18 år. Det är vetenskapligt bevisat att exponering av tobak i butik lockar unga till rökning. En ny undersökning som genomförts av Demoskop på uppdrag av Cancerfonden visar att fyra av fem ungdomar mellan 15 och 18 år själva är för ett exponeringsförbud av tobak i butik. Därför provade Lisebergs kiosk i Älvsjö att under tre dagar byta ut tobaksprodukterna bakom kassan mot oväntade produkter som exotisk frukt, hattar och trädgårdsflamingos. Syftet med testet var att undersöka och tydliggöra hur butiksexponering påverkar och lockar unga till köp. Experimentet är en del av kampanjen ”Tobaksfria barn”, som är det första gemensamma initiativet mellan organisationerna Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation.

- Det var verkligen kul att delta i det här projektet och det kändes viktigt. Vuxna rökare och snusare vet vad de vill ha och behöver ingen påminnelse i butiken. Vi fick så positiva reaktioner när tobaken ersattes av allt från exotisk frukt till flamingos – det var mycket skratt och glada kommentarer säger Naofal Ouazzani, delägare i Lisebergs kiosk.

Ett exponeringsförbud innebär att tobaksprodukter flyttas från väggen bakom kassan till stängda skåp eller lådor. Denna förändring äravgörande för att färre barn och unga ska lockas att börja använda tobak. Studier från Norge och Island, som redan infört exponeringsförbud, visar att regleringen påverkar ungas attityd till tobak och minskar deras vilja att testa. Andra länder som infört exponeringsförbud är till exempel Kanada, Ryssland, Finland, Storbritannien och Thailand.

- Många tänker inte på att tobaken har den bästa platsen i butiken. Genom att placera oväntade varor där istället ville vi uppmärksamma kunderna om hur stark exponeringskraften faktiskt är. Och inte minst, hur märkligt det är att denna plats är vikt åt en av våra mest skadliga produkter, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.

Se resultatet av testprojektet här: https://www.dropbox.com/s/cd5jxteon70y46o/CF_KIOSKEN_MASTER.mp4?dl=0

För mer information, kontakta:

Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden
0708-54 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation
0733-39 36 44, helen@nonsmoking.se

Sofia Guerrero, pressekreterare Cancerfonden
0768-14 74 43, sofia.guerrero@cancerfonden.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Demoskop i november 2016 och innefattar 1018 intervjuer med ungdomar i åldern 15-18 år. Resultatet har vägts med avseende på ålder.

Läs mer här: En översyn av tobakslagen – nya steg mot ett minskat tobaksbruk (SOU 2016:14)

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Om Tobaksfria barn
Tobaksfria barn är ett initiativ från CancerfondenHjärt-Lungfonden och A Non Smoking Generation. Tillsammans arbetar de för en skarpare tobakslagstiftning för att skydda barn och unga från att börja med tobak. Tobaksfria barn vill se ett rökfritt Sverige 2025 och ett första steg för att nå dit är att Sverige inför exponeringsförbud för tobaksprodukter.

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.

Brådskande uppmaning inför EU-valet: Reglera nya nikotinprodukter som tobak7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Inför stundande EU-val vill A Non Smoking Generation, tillsammans med European Network for Smoking and Tobacco Prevention, uppmärksamma en akut fråga angående spridningen av nya nikotinprodukter över kontinenten. Organisationerna lanserar därför en informationskampanj riktad till alla EU-medborgare och kräver samtidigt att alla kandidater i EU-valet ska lova snabba och tillräckliga åtgärder för att skydda nästa generation från ett skadligt nikotinberoende.

När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.

Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye