Transportföretagen Flyg välkomnar satsning på vätgasflyg i Sverige

På Bromma flygplats presenterades idag ett nytt samarbete för att driva på utvecklingen av fossilfritt flyg. Flygbolaget BRA inleder ett samarbete med ZeroAvia, Skellefteå Airport och Skellefteå Kraft för att kunna erbjuda hållbara resor med vätgas.
Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

- Vi är stolta över att se vårt medlemsföretag BRA ingå i detta innovativa partnerskap för att driva utvecklingen av fossilfritt kommersiellt flyg. Det visar hur hårt svenska flyget arbetar för att nå sina fossilfria mål. Vi ser fram emot att följa detta spännande partnerskap och hur det kan bidra till Sveriges konkurrenskraft, kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.

Den svenska flygindustrin har tagit fram en färdplan med målbilden om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045. En kombination av tekniska lösningar och bränslen utvecklas nu. Elflyg, vätgas och hållbara förnyelsebara bränslen för flyg lägger grunden för det fossilfria flyget.

– Den svenska flygindustrin vill gå före och flyga mer fossilfritt. Samarbetet visar tydligt att Sverige tack vare flygindustrins ambitiösa klimatmål och föregångare som vårt medlemsföretag BRA, är en attraktiv plats för globala aktörer att utveckla hållbart flyg, säger Fredrik Kämpfe.

Det unika samarbetet som omfattar hela ekosystemet med vätgasmotortillverkare, flygbolag, flygplats och energibolag möjliggör en smidig övergång till kommersiell vätgasflygning. Fredrik Kämpfe menar att regeringen har ett riktigt guldläge att satsa på fossilfritt flyg:

- Fossilfritt flyg är en förutsättning för ett fossilfritt Sverige. Det här händer redan i Skellefteå och nu behöver hela Sverige hänga med. Med politikens stöd kan vi fortsätta utveckla en svensk, livskraftig och hållbar flygindustri i framkant. Vi manar nu till ökad aktivitet från regeringen för att målen ska nås, säger Fredrik Kämpfe i en avslutande kommentar.

Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg