Tre nya präster och en diakon välkomnas på söndag

I helgen tar tre nya präster och en diakon sina examen för att börja tjänstgöra i församlingar i Västernorrland och Jämtland. Detta högtidlighålls vid en gudstjänst i Härnösands domkyrka på söndag. Gudstjänsten webbsänds då antalet deltagare på plats är kraftigt begränsat.
Vigningsgudstjänsten i Härnösands domkyrka kommer att direktsändas på Svenska kyrkan Härnösands hemsida. Foto: Härnösands stift

Domkyrkan brukar vara fullsatt under den gudstjänst då präst- och diakonkandidaterna avger sina löften till Gud och vigs till tjänst i Svenska kyrkan. Men på grund av coronapandemin genomförs vårens präst- och diakonvigning i litet format.
– Det är alltid en glädje att få viga nya medarbetare till vigningstjänstens särskilda ansvar i vår kyrka. Själva vigningsmässan är i sig en högtid oavsett om kyrkan är fullsatt eller inte och jag är så tacksam över att vi kan genomföra den med respekt för 50-personer gränsen och kraven på hygien och social distans. Det kommer att bli en fin högtid som jag och vigningskandidaterna verkligen ser fram emot,säger biskop Eva Nordung Byström.

Kandidaterna som välkomnas på söndag:

• Dennis Gårdman, 35 år, vigs till präst och gör sitt första år i Torps församling. Han är uppväxt i Farsta och Tyresö utanför Stockholm. Han har även bott i Prästmon och i Sollefteå, nu har han precis flyttat till Sundsvall.
  • Edvin Näslund, 28 år, vigs till präst och ska arbeta i EFS-kyrkan*) i Örnsköldsvik där han också är uppväxt. Edvin har tidigare bland annat arbetat som ungdomsledare. Han har också bott och studerat en tid i Kristiansand i Norge.
  • Frida Holmström, 28 år, vigs till präst och gör sitt första år i Njurunda församling. Frida är uppväxt i Sundsvall och har bott i Uppsala de senaste åren.
  • Mona Brink, 55 år, vigs till diakon och börjar arbeta i Håsjö pastorat. Mona är uppväxt i Rissna i Sundsjö och utbildad socionom. I bakgrunden har hon en ekonomisk utbildning och arbete som egenföretagare.

Webbsändningen av söndagens gudstjänst kan följas på Svenska kyrkan Härnösands webbplats. Kontakt för intervju med kandidaterna kan förmedlas av undertecknad.

Bakgrund vigningstjänsten
Diakoniär kyrkanssociala arbete och betyder att kyrkan har omsorg om människor i utsatta situationer. Alla diakoner har i grunden en fackutbildning från högskola eller universitet inom socialt arbete eller vård och omsorg och sedan ett års studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Prästkandidaterna har alla en examen i teologi eller religionsvetenskap samt därefter ett års studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Efter prästvigningen väntar ett års arbete under handledning.

Att vigas till en tjänst i Svenska kyrkan innebär, enligt Härnösands stifts etiska riktlinjer för vigningstjänsten, en kallelse och livslång hållning som innebär ett särskilt ansvar gentemot Gud, kyrkan och medmänniskorna.

*) EFS, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, är en självständig organisation inom Svenska kyrkans paraply.