Trygghetsberedning måste se till hela rättsväsendet

Igår beslutade regeringen att tillsätta en parlamentarisk trygghetsberedning. Akavia välkomnar initiativet, men ser en risk för ett ensidigt fokus på straffskalor och att uppdraget inte i tillräcklig utsträckning omfattar hela rättsväsendet.

– Det är viktigt att beredningen inte enbart fokuserar på brottsbekämpning och straffskalor. I dag saknar flera av rättsväsendets myndigheter tillräckliga resurser. Beredningen måste prioritera långsiktiga riktlinjer, samverkan mellan myndigheterna och finansiering för hela rättskedjan, säger Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia.

Akavia menar att en viktig uppgift för trygghetsberedningen blir att säkra långsiktig finansiering och ett bättre samarbete mellan myndigheterna inom rättsväsendet. Något direktiv är ännu inte offentliggjort. Akavia ser en risk för att beredningen både kommer att fokusera på några få detaljfrågor såsom straffsatser och samtidigt ta ett alltför brett grepp.

– Beredningen ska inleda arbetet med att göra en analys av vilka utmaningar samhället står inför som kan påverka kriminalitetens utveckling och involverar aktörer utanför rättsväsendet. Det riskerar att leda till att viktiga beslut om sammanhållen styrning och resurser till alla delar av rättsväsendet skjuts på framtiden, säger Anna Nitzelius.

Akavia har under en tid lyft behovet av en beredning för rättsväsendets långsiktiga utveckling och vill att den som nu tillsatts utgår från samma uppdrag som den tidigare beredningen för rättsväsendets utveckling som var verksam i början av 2000-talet. Det innebär att en huvuduppgift för trygghetsberedningen bör vara att med bibehållen rättssäkerhet öka effektiviteten och kvaliteten i rättsväsendets arbete.

– Den eskalerande coronapandemin visar hur sårbara myndigheterna inom rättsväsendet är. På kort tid har hundratals rättegångar behövt ställas in. Om en trygghetsberedning ska leda till ökad trygghet måste vi se till att alla delar av rättsväsendet har ekonomi och personal för att klara sina uppdrag över tid, säger Anna Nitzelius.

För mer information:

Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig
070- 665 29 40
anna.nitzelius@akavia.se

Covid-19 ökar stressen bland statligt anställda3.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

En stor grupp statligt anställda akademiker har arbetsuppgifter som uppstått med anledning av covid-19. Av dessa utför en majoritet även sina ordinarie arbetsuppgifter. Detta har lett till en dramatisk ökning av stressen i arbetet. Det visar en medlemsundersökning från Akavia, som efterlyser åtgärder för att hantera arbetsbelastningen. – Många statligt anställda har viktiga roller när det handlar om att på olika sätt hantera konsekvenserna av pandemin. Men på många håll är arbetsbelastningen ohållbar. Nu krävs åtgärder för att undvika ohälsa längre fram, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia. Inte bara de yrkesgrupper som hanterar de direkta konsekvenserna av covid-19 upplever stora påfrestningar. En ny undersökning från Akavia visar att arbetsbelastningen och stressen har ökat på många håll inom staten. Nära var fjärde arbetar med arbetsuppgifter som uppstått med anledning av krisen. I denna grupp uppger tre av fyra att arbetsbelastningen har ökat. Sex av tio upplever också att st

Var fjärde arbetsgivare glesar inte ut sittplatser22.5.2020 09:54:57 CESTPressmeddelande

Att arbetsgivare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer är avgörande för att begränsa smittspridningen. En ny undersökning från Akavia visar att många arbetsgivare brister när det gäller att anpassa arbetstiden efter rusningstrafiken och att glesa ut sittplatser. Akademikerförbundet uppmanar till ett större ansvarstagande. – Resultaten visar att många arbetsgivare behöver ta ett större ansvar för att minska smittspridningen. Utmaningarna på många arbetsplatser är betydande i spåren av coronapandemin. Vi vill vara en konstruktiv part i arbetet med att identifiera långsiktigt hållbara åtgärder som kan bidra till en minskad smittspridning, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia. I den föreskrift som gäller från den 1 april i år slår Folkhälsomyndigheten fast att arbetsgivarna bör säkerställa att de vidtar åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Föreskriften innehåller också konkreta åtgärder. En undersökning bland Akavias medlemmar, som finns inom alla sekt

Akademiker i korttidsarbete vill få kompetensutveckling19.5.2020 09:31:04 CESTPressmeddelande

Regeringen har nyligen beslutat att ge stöd till kurser på högskolenivå för personer som är permitterade. En undersökning från akademikerförbundet Akavia visar att nära åtta av tio som omfattas av korttidsarbete eller kommer att göra det är positiva till att kompetensutveckla sig under den tid de inte arbetar. Samtidigt erbjuder bara sju procent av arbetsgivarna utbildning. – Krisen snabbar på strukturomvandlingen och nya arbetsuppgifter och jobb kommer att växa fram när ekonomin återhämtar sig. Korttidspermitteringarna behöver därför utnyttjas till kompetensutveckling. För landets akademiker har akademin en naturlig roll och vi vill att samarbeten snabbt initieras mellan lärosäten och företag, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia. Viljan till kompetensutveckling är stor bland de som är korttidspermitterade, enligt en undersökning bland Akavias medlemmar. Nära åtta av tio som är korttidspermitterade eller förväntas bli det uppger att de vill utveckla sin kompetens under d

Akavia får ny förhandlingschef27.4.2020 15:10:11 CESTPressmeddelande

Anna Steen blir ny förhandlingschef på Akavia. Hon är i dag chef för arbetsgivarfrågor på Sobona och har dessförinnan bland annat varit förhandlingschef och t f vd på DIK. I dagarna blev hon utsedd till ordförande för Saco-S. – Akavia bildades vid årsskiftet och befinner sig i en spännande utvecklingsfas, som präglas av att vi har stora utmaningar på arbetsmarknaden. Jag ser framemot att få bidra i arbetet för att ge medlemmarna en ännu bättre utväxling på sitt fackliga medlemskap i en tid där många behöver det mest, säger Anna Steen. Den 25 maj tillträder Anna Steen som en av två förhandlingschefer för Akavia. Anna är i dag chef för arbetsgivarservice på Sobona, som är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. Tidigare var hon t f förhandlingschef på KFS- Arbetsgivarorganisationen för samhällsnytta företag. Dessförinnan var hon förhandlingschef och t f förbundsdirektör på DIK. I dagarna utsågs Anna också till ordförande för förhandlingsorganisationen Saco-S, som förhandlar koll