TU - Medier i Sverige

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen

Dela

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

Tidningsutgivarna är Sveriges största branschorganisation för medier och i måndagens Dagens Nyheter, som redan nu finns tillgänglig som e-tidning, sammanfattar TU hur staten bättre kan bidra till nyhetsmediernas digitala transformation: Vi tidningsutgivare vill lägga ner presstödet

Bland annat vill TU avveckla driftsstödet, som infördes 1971 och som i år omfattar minst 656 miljoner kronor av den knappa miljard som är det totala stödet:

Driftstödet har överlevt sig självt och bör nu ersättas med en mer modern ordning där fria, oberoende medier snarare ges indirekta än direkta stöd. Där staten skapar förutsättningar för fri företagsamhet snarare än, om än välvilligt, sörjer för att befästa gamla affärsmodeller”, skriver TU:s styrelse på DN Debatt.

Vidare skriver TU:s styrelse på DN Debatt:

  • Avveckla driftstödet. TU välkomnar en ny mediepolitisk reglering utan det nuvarande system som slår fel när det exempelvis ges driftsstöd till två titlar i Gävle, men ingen i Halmstad eller Växjö. När tidningar i, säg, Östersund eller Visby måste organisera sig för att uppfylla stödvillkor istället för att optimera sin nyhetsverksamhet. Driftsstödet bör därför avvecklas med en övergångslösning under ett antal år.”
  • Inför ett kvalificerat momsundantag. Undantag för beskattning, men med avdragsrätt, gällde tidigare för tidningar men togs bort 1995; undantaget i EU:s momsdirektiv kvarstår dock och denna ”nollmoms” skulle vara ett transformativt stöd som premierar innehålls- och affärsutveckling.”
  • Reducera arbetsgivaravgiften för journalister. Ett stöd riktat just till själva demokratiuppdraget: nämligen publicistiken.”

TU:s bedömning är att de föreslagna förändringarna ryms inom nuvarande totalanslag för press- och mediestöd.

Victoria Svanberg, styrelseordförande för Tidningsutgivarna, säger:

”TU anser också att stöd ska vara rättighetsbaserade och inte kopplas till det oberoende självreglerande medieetiska systemet.”

Mer info:

Victoria Svanberg, ordförande för TU: 054-19 90 00 och victoria.svanberg@tu.se

Thomas Mattsson, tf vd för TU: 070-728 82 53 och thomas.mattsson@tu.se

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum