TU: Glädjande att hoten mot medier tas på allvar

I dag kom domen mot den 31-årige man som stod åtalad för olaga hot mot Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg inför rätta. Han fälldes för olaga hot och dömdes till två månaders fängelse.

– Det är glädjande att man tar hot mot en chefredaktör på allvar. Fler än två av fem medarbetare på landets dagstidningar har hotats eller trakasserats under det senaste året. Det kan jämföras med genomsnittet för branschen som ligger på var tredje medarbetare, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige.

Dagspressens medarbetare är alltså mer utsatta för hot om misshandel, sexuellt våld och förföljelse än många andra journalister. Extra utsatta för både hot och trakasserier är chefer, som Anna Gullberg, och ledarskribenter som arbetar med debatt och opinionsbildning.

– Hoten mot Anna Gullberg och hennes kollegor är ett direkt hot mot pressfriheten och i förlängningen vår demokrati. Hot mot en lokaltidning ska tas på största allvar. Många gånger är den lokala tidningen den enda som granskar kommunens politiker, näringslivets affärer och de religiösa samfundens verksamhet. Försvinner lokaltidningens rapportering, försvinner den enda oberoende granskningen. Dessutom är en lokaltidning och dess anställda ofta mer utsatta, inte minst på grund av närheten till de granskade, säger Jeanette Gustafsdotter.

För ytterligare information:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.