TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen

TU har i dag lämnat in sitt remissyttrande över finansdepartementets förslag om nya begränsningar för spelreklamen – från ”måttfull” till ”särskilt måttfull”.

TU avstyrker förslaget.

- Det måttfullhetskrav som finns i dag markerar, tillsammans med branschens egenåtgärder, vilken återhållsamhet som ska, och måste, finnas. En ytterligare åtstramning till "särskild måttfullhet" vid marknadsföringen av spel riskerar att bli kontraproduktiv och minska den s k kanaliseringen till det organiserade och kontrollerade spellicenssystem vi har i dag. Det är ingen betjänt av, vare sig konsumenter eller ansvarstagande medier och spelbolag, säger Johan Taubert, VD för TU – Medier i Sverige.

Mer information:

Johan Taubert, vd TU – Medier i Sverige 076-545 24 05

Per Hultengård, jurist TU – Medier i Sverige 070- 815 75 29

TU:s hela remissyttrande finns som bilagd fil.

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU välkomnar direktiv till utredningar om mediestöd och moms14.10.2021 13:33:16 CEST | Pressmeddelande

Kulturdepartementet har i dag gett direktiv till en ny mediestödsutredning om vad som ska gälla efter år 2023, då den nuvarande presstödsförordningen upphör att gälla. Utredningen kommer att ledas av Mats Svegfors. Parallellt med detta kommer finansdepartementet ges i uppdrag att utreda frågan om ett momsundantag för nyhetstidningar. Bägge dessa utredningar kommer sedan att beredas gemensamt.