TU tar täten med rekommendation om natives!

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen.

Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare.

Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte.

Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad.

TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse.

- Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige.

TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation.

Rekommendationen bilägges.

Kontakt:

Per Hultengård, chefsjurist TU - Medier i Sverige, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

Morgonpressens digitala annonsintäkter sätter nytt rekord26.2.2019 15:30:00 CETPressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 4 procent under 2018, jämfört med föregående år. Med ökningen uppgick morgonpressens digitala annonsintäkter till 902 miljoner kronor. Det betyder att morgonpressen sätter nytt rekord för digitala annonsintäkter under ett enskilt år. Det visar den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.