Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent.

Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent. Hemleverans ökade med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 7,2 procent, vilket är något lägre än under de senaste två månaderna, men fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.

E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol22.4.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.