Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent.
- Försäljningen i april höll sig kvar på nästan samma nivå som under föregående år, trots de höga jämförelsetalen från april 2020. Eftersom vi nu jämför försäljningsutvecklingen mot månader förra året som också påverkades av pandemin är jämförelsetalen både under denna och de kommande månaderna höga, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent. Hemleverans ökade med 24,7 procent och upphämtning i butik med 55,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 7,2 procent, vilket är något lägre än under de senaste två månaderna, men fortsatt klart över nivåerna som uppmättes före pandemin.
- E-handeln fortsatte att växa kraftigt även i april, trots att tillväxten var över 100 procent i april i fjol. Tillväxttakten i e-handeln var därmed fortsatt betydligt högre än under en genomsnittlig månad före pandemin. E-handeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln för tredje månaden i rad, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för maj publiceras 15 juni.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?18.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln i augusti17.9.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,4 procent under augusti 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Ökad försäljning av frukt och grönsaker under det första halvåret28.8.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Under det första halvåret 2024 uppvisade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 3,3 procent enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & Grönt. Detta kan kontrasteras mot samma period året innan, då utvecklingstakten uppgick till -5,4 procent.
Stor produktbredd bland finalisterna i Årets Dagligvara 202421.8.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
I en period som präglats av historiskt hög inflation och stigande matpriser har det varit extra utmanande för nylanserade produkter. Trots detta har årets tre nominerade produkter lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets största semestermånad16.8.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under juli 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum