Tusentals laddstolpar saknas – bara sju län godkända
Med runt 250 000 laddbara bilar är antalet publika laddstolpar på en kritiskt låg nivå, endast drygt 13 000 i hela landet. M Sveriges sammanställning av statistik från branschorganisationen PowerCircle, visar att antalet laddstolpar inte ökar tillräckligt mycket. Det är allvarligt eftersom andelen laddbara bilarna ökar snabbt.
– Trots högt ställda klimatpolitiska ambitioner har tillgängligheten för att ladda gått från dålig till urusel på bara ett par år, varken samhället eller branschen verkar klara utmaningen, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige.
Med 250 000 laddbara bilar behövs 25 000 publika laddstolpar. Bara för att täcka dagens behov skulle alltså mer än 10 000 nya stolpar behöva byggas.
Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser – som att tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar. Bilarnas klimatfrämjande egenskaper, som har frestat på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången i dess tillverkning och som dessutom kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, går om intet.
– Det krävs enorma satsningar i det publika laddnätet. Laddbara bilar ska inte vara en möjlighet bara för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma, i så fall kommer vi som samhälle aldrig att kunna välja bort fossila drivmedel, säger Caroline Drabe.
M Sveriges granskning av statistik av laddstolpar och laddbara bilar från branschorganisationen PowerCircle visar att problemen bara växer.
Precis som tidigare år är bristen som störst i Stockholms och Uppsala län. I Stockholm behövs mer än 8 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov. Redan förra året saknades 4 000 laddstolpar – och bara 800 nya stolpar sattes upp under året.
Flera län som tidigare legat på en tillräcklig nivå har i år halkat efter. Där har bara ett fåtal nya laddstolpar byggts trots att de laddbara bilarna blivit många fler.
Här är antalet publika laddstolpar för lågt:
- Uppsala län
- Stockholms län
- Skåne län
- Örebro län
- Jönköpings län
- Kronobergs län
- Hallands län
- Västmanlands län
- Västra Götalands län
- Södermanlands län
- Norrbottens län
- Västerbottens län
- Blekinge län
- Östergötlands län
| Publika laddstolpar | CPEV | ||||||
| 2021 | 2020 | % | 2021 | 2020 | % | ||
| Blekinge län | 174 | 168 | 4% | 0,08 | 0,14 | -40% | |
| Dalarnas län | 399 | 346 | 15% | 0,11 | 0,16 | -30% | |
| Gotlands län | 157 | 150 | 5% | 0,18 | 0,27 | -32% | |
| Gävleborgs län | 414 | 268 | 54% | 0,13 | 0,13 | -2% | |
| Hallands län | 372 | 337 | 10% | 0,05 | 0,08 | -33% | |
| Jämtlands län | 522 | 503 | 4% | 0,35 | 0,51 | -32% | |
| Jönköpings län | 310 | 276 | 12% | 0,05 | 0,07 | -33% | |
| Kalmar län | 304 | 285 | 7% | 0,11 | 0,17 | -36% | |
| Kronobergs län | 175 | 154 | 14% | 0,06 | 0,08 | -31% | |
| Norrbottens län | 191 | 150 | 27% | 0,08 | 0,11 | -23% | |
| Skåne län | 1756 | 1364 | 29% | 0,05 | 0,07 | -21% | |
| Stockholms län | 3548 | 2733 | 30% | 0,03 | 0,04 | -19% | |
| Södermanlands län | 267 | 254 | 5% | 0,06 | 0,09 | -37% | |
| Uppsala län | 247 | 150 | 65% | 0,04 | 0,04 | 6% | |
| Värmlands län | 358 | 331 | 8% | 0,10 | 0,15 | -38% | |
| Västerbottens län | 272 | 260 | 5% | 0,07 | 0,12 | -40% | |
| Västernorrlands län | 269 | 238 | 13% | 0,10 | 0,15 | -33% | |
| Västmanlands län | 243 | 217 | 12% | 0,06 | 0,09 | -33% | |
| Västra Götalands län | 2634 | 1862 | 41% | 0,07 | 0,09 | -17% | |
| Örebro län | 189 | 167 | 13% | 0,05 | 0,07 | -31% | |
| Östergötlands län | 561 | 503 | 12% | 0,07 | 0,11 | -33% | |
Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-9369860caroline.drabe@msverige.seDokument
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
