Tusentals laddstolpar saknas – tio län underkända i M Sveriges jämförelse

För andra året i rad visar M Sveriges granskning av statistik från branschorganisationen PowerCircle att tusentals nya publika laddstolpar krävs för att täcka dagens behov. Mest akut är bristen i Stockholm och Uppsala län. Jämfört med förra året har antalet län som inte har tillräckligt antal laddstolpar ökat med mer än 200 procent.

Med över 150 000 laddbara bilar är antalet publika laddstolpar på en alldeles för låg nivå, under 11 000 stycken. M Sveriges sammanställning visar att antalet laddstolpar inte ökar tillräckligt mycket, vilket är allvarligt eftersom de laddbara bilarna nu ökar snabbt.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

Det måste vara enkelt, lättillgängligt och attraktivt att ladda sin bil, oavsett var i Sverige man bor. Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser – som att tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan med bonus-pengarna som staten satsar på laddbara bilar.

– I de flesta län krävs en ordentlig ambitionshöjning. Skillnaderna är orimligt stora och ger oss konsumenter väldigt olika förutsättningar att kunna leva med en laddbar bil.

En granskning av statistiken över laddstolpar och laddbara bilar, från branschorganisationen PowerCircle, visar att problemen är stora i vissa län.

Precis som i förra årets granskning är bristen mest akut i Stockholm och Uppsala län. I Stockholm skulle det behövas mer än 4 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov.

Skåne län står för en av de värsta försämringarna. Förra året var antalet laddstolpar på en bra nivå, men i år har de inte ökat i takt med de laddbara bilar som har tillkommit.

Som jämförelse klarar sig Västra Götaland bra. Här har antalet laddbara bilar ökat mer än i Stockholm och Skåne län. Trots det är antalet laddstolpar tillräckligt.

– Södermanland och Kronobergs län får också en rejäl bakläxa. De laddbara bilarna har på ett år blivit 60–70 procent fler, men man har bara byggt några enstaka nya laddstolpar. Det ger bottenplaceringar i jämförelsen, säger Caroline Drabe.

Här är antalet publika laddstolpar för lågt:

• Uppsala län
  • Stockholms län
  • Skåne län
  • Örebro län
  • Jönköpings län
  • Kronobergs län
  • Hallands län
  • Västmanlands län
  • Västra Götalands län
  • Södermanlands län

Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1, alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur de olika länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.