Tusentals nya sommarjobb i Allmännyttan under krisen

Arbetsförmedlingen meddelar att antalet anmälda sommarjobb till platsbanken nära halverats under 2020 jämfört med 2019. Coronakrisen har gjort att många branscher och delar av välfärdssektorn inte har möjlighet att erbjuda lika många sommarjobb i år. Men hos de allmännyttiga bostadsbolagen är läget annorlunda. Runt om i landet satsar många bostadsbolag på att öka mängden sommaruppdrag ordentligt, med tusentals fler sommarjobb som erbjuds ungdomar.

Enligt Arbetsförmedlingen har antalet anmälda sommarjobb på platsbanken sjunkit från drygt 50.000 anmälda sommarjobb 2019 till 30.000 anmälda jobb under 2020. Särskilt hårt drabbad är besöksnäringen, där många unga vanligtvis får sommaranställning.

För att bemöta den tuffa situationen för unga människor på olika platser i Sverige, har många allmännyttiga bostadsbolag gjort insatser för att öka antalet sommarjobb att erbjuda ungdomar. I vissa fall har satsningarna möjliggjorts genom ett stöd från regeringen på 180 miljoner kronor för att kommunerna ska kunna skapa sommarjobb till ungdomar. Uppdragen varierar mycket mellan orterna, men i exempelvis Tyresö anlitar Tyresö Bostäder 75 ungdomar för att öka trivseln och tryggheten i området som att måla, snickra, rensa ogräs och röja sly.

Ett urval av lokala satsningar:

• De allmännyttiga bostadsbolagen i Göteborg – Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon - har en lång tradition av att erbjuda sommarjobb till unga. I år utökas platserna med drygt 170, totalt 750 platser.
  • Faxeholmen i Söderhamn tredubblar sina sommarjobb. Vanligtvis brukar man erbjuda omkring 25 sommarjobbare jobb. I år storsatsar man och anställer 94 ungdomar.
  • Stockholmshem ökar antalet feriearbetande ungdomar med mer än tio procent och tar emot 147 sommarjobbare.
  • Timråbo i Timrå dubblerar antalet sommarjobb. Totalt blir det ett 20-tal sommarjobb och eftersom det kommunala bostadsbolaget sammanlagt har 25 anställda är man glad över att kunna erbjuda så många jobb.
  • HFAB i Halmstad står för de allra flesta av kommunens sommarjobb. Ursprungligen skulle man ha anlitat 150 personer men det utökades till 170 – ett rekord mitt i pandemin.
  • ÖBO i Örebro tar en normal sommar in drygt 100 ungdomar för sommarjobb och cirka 40 säsongsanställda. I år har de beslutat att utöka skaran med olika typer av extrajobb, och räknar med att sysselsätta ungefär 160 extra ungdomar i sommar.
  • MKB i Malmö satsar på barn och unga den här sommaren och ger jobb till cirka 250 personer

Läs mer HÄR

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.