Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.

Omfattningen på Audis modelloffensiv kommer att märkas på Frankfurtsalongen i år. Över hälften av de 26 modellerna i Audis monter i Hall 3 visas för första gången publikt för mässbesökarna. Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledning: ”Vi bjuder mässbesökarna på en fantastisk uppvisning av nya produkter. Över hälften av modellerna i vår monter visas för första gången för mässpubliken. Vi lanserar den yngsta produktportföljen av alla premiummärken på marknaden”

Audi A4 och Audi Q7, A1 Citycarver, Q3 Sportback och Audi RS 6 Avant är bara några av nyheterna i Audis modellprogram som visas i den 3100 kvm stora Audi-montern.

En annan höjdpunkt är de fyra visionära konceptbilarna från Audi Design och världspremiären av den eldrivna offroad-bilen Audi AI:TRAIL med sin revolutionära design.

I Audi-montern är det även motorsportpremiär. Daniel Abt och Lucas di Grassi kommer att köra Formel E med den eldrivna Audi e-tron FE06. Racingbilen visas publikt för första gången på Frankfurtmässan med ny färgsättning och vidareutvecklad teknik. Bandebuten sker den 22/23 november i Ad Diriyad.  Daniel Abt och Lucas di Grassi kör för Audi Sport ABT Schaeffler för sjätte året i rad och är därmed den duo som varit med längst och varit mest framgångsrika i Formel E.

Presskonferensen livesänds tisdag 10:e september kl. 10:30 via följande media:

• Audi MediaTV: www.audimedia.tv
  • smart TV och Apple TV genom Audi MediaTV app
  • AUDI AG Facebook
  • Audi YouTube channel
  • Twitter @Audi_Press

Efter eventet kommer även en film och filmmaterial finnas tillgängligt på www.audimedia.tv.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för eldrivna Audi A6 Sportback e-tron och Avant e-tron5.9.2024 11:40:29 CEST | Pressmeddelande

Väntan är över. Nu går det att beställa eldrivna Audi A6 e-tron som snart börjar tillverkas i Ingolstadt. I Sverige har kombimodellerna sedan länge haft en särställning på marknaden och A6 Avant e-tron har rönt extra stort intresse. Familjekombin får sällskap av formsköna och aerodynamiska Audi Sportback e-tron som har ett cw-värde på låga 0,21. Båda modellerna bygger på den helt nya PPE-plattformen som bjuder på räckvidd upp till 75 mil och marknadsledande snabbladdning. I Sverige introduceras inledningsvis Audi A6 e-tron i Proline edition-utförande för 799.000 kr i Sportback-modellen och 20.000 kr i Avant-tillägg. Vid säljstarten öppnas även prestandaversionen S6 e-tron till försäljning.

Premiär för tredje generationen av Audi Q5 SUV2.9.2024 08:23:50 CEST | Pressmeddelande

Audi Q5 har varit en av de mest populära mellanklass-suvarna i Europa i mer än 15 år. Nu presenterar Audi en ny generation av bästsäljaren. Det är den första SUV:en som bygger på den nya PPC-plattformen och drivs av effektiva motorer med den nya MHEV plus-tekniken. Q5 imponerar med ett modernt infotainmentsystem och manöverkoncept, adaptiva digitala ljussignaturer och moderna förarassistanssystem. Motorprogrammet kommer kompletteras med laddhybrider längre fram.

Förändring i Audis ledning: Marco Schubert tar över försäljning och marknadsföring från Hildegard Wortmann30.8.2024 19:26:16 CEST | Pressmeddelande

Marco Schubert återvänder till Audi efter tre år och blir ansvarig för försäljning och marknadsföring i Audis ledningsgrupp. Audis styrelse fattade beslutet den 30 augusti 2024. Schubert efterträder Hildegard Wortmann, som efter fem år på egen begäran och i samförstånd lämnar Audis ledning den 31 augusti. Wortmann lämnar samtidigt sin roll i Volkswagen-koncernens utökade ledningsgrupp.