Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT

• Biltillverkaren sålde 88 900 nya SEAT under årets första två månader – en ny rekordsiffra
  • Leveranserna ökade med 11,4% under februari
  • CUPRA-försäljningen uppvisar tresiffrig ökning
  • Fortsatt framgång för SEAT på svenska marknaden – ökade 9,45% i februari medan totalmarknaden backade 14,9%

Genève, 2019-03-06. - SEAT har landat på den Internationella bilsalongen i Genève i toppform. Biltillverkarens globala försäljning steg med 12,8% under årets första två månader jämfört med samma period 2018 och nådde en rekordvolym på 88 900 bilar. Detta är mer än vad som registrerades under hela år 2000 (80 000). SEAT:s februariförsäljning fortsatte den stabila ökningen med en volym på 44 500 bilar, vilket är 11,4% mer än under samma månad 2018 (39 900) och ett nytt rekord för företaget.

CUPRA-försäljningen* gjorde också stora framsteg med en tresiffrig tillväxt. Under de första två månaderna 2019 levererades 3 600 bilar vilket är 101,4% mer än under samma period föregående år (*resultatet är integrerat i SEAT:s totala försäljningssiffror).

Även i Sverige fortsätter framgångarna för SEAT – ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Som ett av få märken ökade SEAT sin försäljning även i februari trots att totalmarknaden gick ner drygt 14,9% jämfört med föregående år.

”År 2019 har verkligen börjat på bästa sätt med en ökning på hela 14,6% under de två första månaderna jämfört med samma period i fjol”, säger Per Brinkenberg, märkeschef för SEAT Sverige.”Nu i mars lanserar vi dessutom vår stora SUV Tarraco där förhandsintresset varit väldigt stort, och vi fortsätter även att bygga ut SEATs nät av återförsäljare och verkstäder i Sverige för att öka kapaciteten ytterligare, inte minst inför den modelloffensiv som är på väg”, fortsätter Per Brinkenberg.

SEAT-chefen för försäljning och marknadsföring och tillika vd för CUPRA, Wayne Griffiths säger att ”under den internationella bilsalongen i Genéve presenterar vi företagets framtid genom konceptbilar som SEAT el-Born och CUPRA Formentor som kommer att ingå i vårt modellprogram. Vi arbetar fortfarande med framtiden i åtanke, men gläds i nuet åt att uppnå fantastiska resultat och att slå rekord månad efter månad.”

SEAT fortsatte sin snabba tillväxt på ett stort antal marknader under årets första två månader. Spanien leder leveranstoppen med 17 800 sålda bilar (+4,0 %), strax före Tyskland där försäljningen ökade med 21,0 % till 16 600 enheter. Storbritannien är den tredje bästsäljande marknaden för SEAT med en tillväxt på mer än 20 % efter att ha sålt 8 100 bilar (+23,9 %).

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

CASA SEAT slår upp portarna den 23 april12.2.2020 15:46:51 CETPressmeddelande

Invigningen äger rum på San Jorge dagen, en av de viktigaste dagarna under året i Barcelonas kulturliv CASA SEAT kommer att sporra till debatt om morgondagens mobilitet och är tänkt att bli en referenspunkt i stadens agenda Byggnaden har ritats av Carlos Ferrater och för interiördesignen står Lázaro Rosa-Violán Barcelona, 10 februari 2020 – CASA SEAT, företagets nya byggnad för tvärvetenskapligt bruk placerad i hjärtat av Barcelona, slår upp sina portar den 23 april. Invigningsdatumet sammanträffar med San Jorge dagen och Världsbokdagen och är en hyllning till den stad där SEAT grundades för snart 70 år sedan. Tanken är att den nya byggnaden ska bli en integrerad del av Barcelonas kulturliv. CASA SEAT har skapats med målsättningen att aktivt bidra till utvecklingen av framtidens mobilitet. Programmet för CASA SEAT är fokuserat på att främja idéer, debatter och möten som rör hållbarhet, design, teknik och affärsliv, bland många andra ämnen. Det nya centret, som ligger vid korsningen Pas

SEAT och Skellefteå Kraft inleder klimatsmart samarbete7.2.2020 13:30:43 CETPressmeddelande

SEAT kickar igång sin elbilsoffensiv med försäljningsstarten av Mii electric. SEAT Sverige inleder ett samarbete med Skellefteå Kraft. Mii electric kunder erbjuds tre års fri hemmaladdning med 100% förnybar el från Skellefteå Kraft. Södertälje, 7 februari 2020. Enligt Svenska Miljöinstitutet är elbilen klimatsmart. Väljer du att köra elbil sänker du koldioxidutsläppen med ca. 70%* jämfört med en fossildriven bil, förutsatt att du laddar elbilen med förnybar el. SEAT vill skapa en enkelhet för sina kunder att maximera effekten av ett klimatsmart bilval. Därför väljer märket att inleda ett samarbete med Skellefteå Kraft. Skellefteå Kraft erbjuder inte bara 100% förnybar el utan arbetar också med flera utvecklingsprojekt som syftar till att underlätta användandet av elbilar i Sverige. ”Vi arbetar båda med stora omställningar i våra respektive branscher och har gemensamma mål för att möta klimatförändringarna. Skellefteå Kraft är en självklar och trovärdig samarbetspartner för oss på SEAT”