Twisters Cheer Elite – Årets barn- och ungdomsförening 2023

Twisters Cheer Elite är årets barn- och ungdomsförening 2023 i Stockholmsdistriktet. – Wow, det känns fantastiskt och jätteroligt. Vi jobbar väldigt målmedvetet och har gjort en otrolig resa, det är kul att det uppmärksammas vad vi gör, säger föreningens sportchef, Karolina Olovsson.
FOTO: Stephan Skiba

Juryns motivering:

I Twisters Cheer Elite finns verkligen en plats för alla! Här är barnen delaktiga från start i värdegrundsarbetet och det finns alternativ för alla. Grupper för dem som endast vill träna, lag för dem som vill börja tävla och renodlade tävlingslag. Det finns även mixade lag för killar och tjejer och Paracheer. Twisters Cheer Elite belönas med RF-SISU Stockholms utmärkelse ”Årets barn- och ungdomsförening”! Föreningen får även 10 000 kronor till barn- och ungdomsverksamheten.

Twisters Cheer Elite är föreningen som vill vara en plats för alla.

– Cheerleading är verkligen en lagsport där de aktiva knyter starka band, därför är det viktigt att alla känner sig välkomna hos oss, säger Karolina Olovsson.

Berätta om ert värdegrundsarbete?

– Vi involverar barnen och ungdomarna tidigt, bland annat genom gruppsamtal och grupparbeten. Det är viktigt att värdegrundsarbetet inte bara genomförs på styrelsenivå eller i verksamhetsgrupper.

– Vi har aktiva från 3 till 40+ år och då måste det vara en trygg plats. Mobbing och trakasserier får inte finnas överhuvudtaget.

Det finns även mixade lag för killar och tjejer.

– Killar är även välkomna i fler av våra lag även om de flesta domineras av tjejer. Cirka två procent av utövarna inom cheerleading i Sverige är killar men vi har betydligt fler procentuellt sett. Vi är på rätt väg men vi vill ha ännu fler killar, säger Karolina Olovsson.

Läs hela artikeln om Twisters här

För mer information, kontakta:
Karolina Olovsson, sportchef, Twisters Cheer Elite

För mer information om utmärkelsen, kontakta:
Helen Alpstig, idrottsombud för barn- och ungdomsidrott i Stockholmsdistriktet

FOTO: Stephan Skiba

RF-SISU Stockholms uppdrag är att utveckla, utbilda, företräda och stödja idrottsföreningarna samt Specialdistriktsförbunden i Stockholmsdistriktet. Vi är landets största distrikt med 3400 föreningar. Vår uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för idrotten i distriktet.