Riksidrottsförbundet

Tydlig signal från spelinspektionen till spelbolagen

Idag meddelade Spelinspektionen att totalt 41,2 miljoner kronor krävs in som böter från åtta spelbolag efter att de brutit mot regler som rör spel på matcher med minderåriga.

- Spelinspektionen ger en bra och tydlig signal att de vill ta kontrollen över spelmarknaden och se till att lagar som gäller för licens följs. Det är ett steg i rätt riktning och jag hoppas att bötesbeloppen är kännbara för spelbolagen så de verkligen också ändrar sig, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Spelinspektionen påpekar att matchfixing får en rad negativa konsekvenser och riskerar att undergräva förtroendet inte bar för kommersiella pengaspel utan också idrottsrörelsen i dess helhet. Spelinspektionen understryker att ungdomar som utsätts för påverkan kopplat till matchfixing riskerar att även i framtiden hamna i klorna på grupperingar som vill manipulera matcher.

- Matchfixing är ett av de största hoten mot tävlingsidrotten och spel på ungdomar är helt oacceptabelt. Nu återstår att se om spelbolagen verkligen tar till sig denna markering och rättar in sig i ledet och följer de svenska lagarna. Om inte så förväntar jag mig att Spelinspektionen har ytterligare åtgärder att ta till, som att dra tillbaka licensen, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf