Tydlig signal från spelinspektionen till spelbolagen

Idag meddelade Spelinspektionen att totalt 41,2 miljoner kronor krävs in som böter från åtta spelbolag efter att de brutit mot regler som rör spel på matcher med minderåriga.

- Spelinspektionen ger en bra och tydlig signal att de vill ta kontrollen över spelmarknaden och se till att lagar som gäller för licens följs. Det är ett steg i rätt riktning och jag hoppas att bötesbeloppen är kännbara för spelbolagen så de verkligen också ändrar sig, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Spelinspektionen påpekar att matchfixing får en rad negativa konsekvenser och riskerar att undergräva förtroendet inte bar för kommersiella pengaspel utan också idrottsrörelsen i dess helhet. Spelinspektionen understryker att ungdomar som utsätts för påverkan kopplat till matchfixing riskerar att även i framtiden hamna i klorna på grupperingar som vill manipulera matcher.

- Matchfixing är ett av de största hoten mot tävlingsidrotten och spel på ungdomar är helt oacceptabelt. Nu återstår att se om spelbolagen verkligen tar till sig denna markering och rättar in sig i ledet och följer de svenska lagarna. Om inte så förväntar jag mig att Spelinspektionen har ytterligare åtgärder att ta till, som att dra tillbaka licensen, säger Björn Eriksson.