Tysk-svenska konjunkturbarometern december 2017: Företagen tror på stark utveckling 2018

Tysk-svenskt näringsliv tror på en starkare utveckling för handeln mellan Tyskland och Sverige under 2018. Det framgår av Tysk-Svenska Handelskammarens senaste enkätundersökning bland företag på båda sidor Östersjön. Framtidens transporter, energi- och miljöteknik, digitaliseringen av industrin och IT-frågor är enligt enkätdeltagarna de viktigaste områdena där det behövs ett ökat erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan länderna.

Både Tyskland och Sverige befinner sig mitt i en högkonjunktur som har präglat ekonomin under flera år och som enligt de flesta prognosmakare också ser ut att fortsätta under de närmaste åren. Med den senaste utgåvan av konjunkturbarometern tar Tysk-Svenska Handelskammaren nu återigen tempen på hur det går i de bilaterala affärerna och var det finns möjligheter för ett ännu mer intensivt utbyte över Östersjön.

Vad gäller den aktuella utvecklingen av handeln mellan länderna är bilden som deltagarna ger i undersökningen inte fullt så positiv som man skulle kunna tro med tanke på det rådande goda konjunkturläget. På frågan ”Hur utvecklas för närvarande ditt företags affärer med Tyskland/Sverige?” blev svarsgenomsnittet, både i den svenska och i den tyska undersökningen, 3,4 på en skala från 1 till 5 där 1 motsvarar mycket dåligt och 5 mycket bra.

– 44 procent av paneldeltagarna i både Sverige och Tyskland ger det egna affärsläget på den tyska respektive svenska marknaden ett av de två högsta betygen. Det är förvisso ingen dålig siffra. Samtidigt ser dock 42 procent av de tillfrågade företagen – av ren slump en lika stor andel i både den svenska och den tyska enkäten – just nu endast tillfredsställande affärsvolymer. Vart sjunde företag anger till och med att affärsutvecklingen på den andra marknaden lämnar en hel del att önska – detta trots att de makroekonomiska förutsättningarna ser rätt gynnsamma ut i båda länderna, säger Hubert Fromlet, Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren och affilierad professor vid Linnéuniversitetet, som analyserat resultatet.

Svenska företag ser positivt på nästa år

Skillnader mellan de svarande från Sverige och Tyskland visar sig i prognosen över den egna affärsutvecklingen i den bilaterala handeln under de kommande 12 månaderna. De svenskbaserade företagen är betydligt mer optimistiska än de tyska inför 2018. Nästan 42 procent av deltagarna prognostiserar en starkare utveckling nästa år, drygt hälften ett oförändrat läge. Jämfört med det är det bara drygt en fjärdedel av företagen med bas i Tyskland som tror på bättre tider 2018, 62 procent ser inga förändringar.

Affärsutsikter inför 2018

– Det kan med glädje noteras att de tillfrågade svenska företagen visar på en positiv affärssyn avseende den tyska marknaden under 2018. Just nu verkar det som om riskerna inte påverkar affärsförväntningarna nämnvärt. Orsakerna till de tyska företagens något mer avvaktande attityd gentemot affärsutvecklingen i Sverige ter sig däremot något oklart. Kan det vara osäkerhet inför riksdagsvalåret 2018 eller kring utvecklingen på den svenska bostadsmarknaden, undrar Hubert Fromlet.

Mer bilateralt utbyte i framtidsfrågor

En annan fråga i den aktuella undersökningen handlar om erfarenhets- och kunskapsutbytet mellan Tyskland och Sverige och inom vilka områden företagen vill se mer av det. Bland deltagarna som är baserade i Sverige kretsar de flesta av svaren på denna fråga kring områdena energi- och miljöteknik, framtidens transporter, digitaliseringen av tillverkningen inom industrin, IT-frågor och Life Sciences. Resultatet från den tyska enkäten liknar det svenska: Här är det transporter och tillverkningsindustrin som ligger i topp, följt av energi- och miljöteknik, IT och bygg och stadsutveckling.

– Företagen lyfter områden där både Sverige och Tyskland är starka redan idag men där det också finns stora möjligheter för ett ökat utbyte över gränserna och ett fördjupat samarbete. Detta vill vi möjliggöra och stödja med vår bilaterala innovationsplattform German Swedish Tech Forum som vi har drivit tillsammans med IVA sedan lanseringen med Angela Merkel och Stefan Löfven i januari och där vi har genomfört 13 fruktbara aktiviteter med omkring 700 deltagare under året. Undersökningsresultatet ger oss vägledning inom vilka fokusområden företagen önskar sig ett ännu mer intensivt tysk-svenskt erfarenhets- och kunskapsutbyte, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.

Förbättringar på skatteområdet högst på önskelistan

Avslutningsvis frågades företagen i Sverige och Tyskland vilka näringspolitiska förändringar de vill se förverkligade snarast möjligt. Här nämndes ett stort antal olika önskemål av deltagarna. Många av de svenskbaserade företagens svar kretsade kring skattefrågor (lägre skatter, enklare skattesystem, mer stabila regler), byråkratifrågor (enklare och mer företagsvänliga regelverk) och, lite mer generellt, en önskan om en stabil ny regering i Tyskland. Dessa områden handlade också många av de tyska deltagarnas svar om. Dessutom nämnde flera Tysklandsbaserade företag valutafrågan och önskan om ett svenskt euroinförande.

– Deltagarnas svar visar att det fortfarande finns många områden där politikerna i Tyskland och Sverige kan göra livet lättare för företagen och underlätta för mer gränsöverskridande handel och tillväxt. Vi hjälper företag att ta sig över de olika hindren som kan finnas på den tyska eller svenska marknaden och stödjer dem i sin etablering och sina exportaffärer, avslutar Ralph-Georg Tischer.

Tysk-svenska konjunkturbarometern är handelskammarens undersökning avseende svenska och tyska exportföretags syn på de tysk-svenska handelsrelationerna och relaterade ämnen. De aktuella frågorna besvarades mellan 22 november och 2 december 2017. 217 företagsrepresentanter från Tyskland och Sverige deltog denna gång. För varje undersökningsdeltagare donerar Tysk-Svenska Handelskammaren 10 kronor till Läkare utan gränser.

Alla utgåvor av konjunkturbarometern samlade på en sida