Tyska exportföretagens ordförande kommenterar Tysklands konjunktur och EU:s framtid i Stockholm idag

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA som representerar 125 000 företag med export till 233 länder, gästar Tysk-Svenska Handelskammarens årsupptakt idag torsdag den 24 januari.

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA. Foto: BGA

Trots brexit, handelskrig mellan Kina och USA och en svagare export under slutet av 2018 räknar Holger Bingmann med en ökning av den tyska exporten med upp till tre procent under 2019. I tyska tidningen Die Welt igår sa Holger Bingmann att det fortfarande byggs, investeras och konsumeras runt om i världen och att ekonomin kommer att återhämta sig om de nuvarande problemen inte eskalerar.

– Vi har diskuterat mycket internt kring vilken exportprognos vi ska ge för 2019, säger Bingmann till Die Welt. Även en ordnad brexit skulle kunna kosta Tyskland 0,3 till 0,5 procentenheter av BNP. Skulle Storbritannien krascha ut ur EU skulle det kunna få ännu större effekter.

Samtidigt räknar Bingmann med att den globala ekonomin är tillräckligt stark för att de tyska exportörerna ska kunna klara av en hård brexit.

Efter Holger Bingmanns presentation på Tysk-Svenska Handelskammarens årsupptakt ”Chairman’s New Year Reception” följer en diskussion om EU:s framtid med EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) samt Harald Pflanzl, chef för Nordväst- och Centraleuropa inom kemikoncernen BASF.

Press är välkommen att delta i seminariet kl. 17.30-18.35 på IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm. Kontakta Tysk-Svenska Handelskammarens kommunikationschef Malin Johansson om du vill delta.

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA. Foto: BGA

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Skolor får miljoner för satsning på tyska – växande behov av språkkunskaper i näringslivet6.9.2021 15:51:31 CEST | Pressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammarens initiativ för att främja det tyska språket i svenska skolor är inne på sitt tredje år. Det innebär att nu totalt 125 skolor runt om i Sverige tilldelats medel för att stötta särskilda satsningar på tyska språket. Drygt 4,5 miljoner kronor har delats ut till svenska skolor från norr till söder sedan 2018. Behovet av språkkunskaper växer i näringslivet.

Tredje utlysningsrundan för att främja tyska språket har inletts5.5.2021 09:10:38 CEST | Pressmeddelande

För att vända trenden att allt färre svenska elever läser tyska stöttar Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm särskilda och långsiktiga satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor genom initiativet Deutsch – Ditt val! Nu inleds den tredje utlysningsrundan och skolor runt om i landet kan söka medel för nästa läsår. Totalt kommer 1,5 miljoner kronor att delas ut för kommande läsår.