Tyska exportföretagens ordförande kommenterar Tysklands konjunktur och EU:s framtid i Stockholm idag

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA som representerar 125 000 företag med export till 233 länder, gästar Tysk-Svenska Handelskammarens årsupptakt idag torsdag den 24 januari.

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA. Foto: BGA

Trots brexit, handelskrig mellan Kina och USA och en svagare export under slutet av 2018 räknar Holger Bingmann med en ökning av den tyska exporten med upp till tre procent under 2019. I tyska tidningen Die Welt igår sa Holger Bingmann att det fortfarande byggs, investeras och konsumeras runt om i världen och att ekonomin kommer att återhämta sig om de nuvarande problemen inte eskalerar.

– Vi har diskuterat mycket internt kring vilken exportprognos vi ska ge för 2019, säger Bingmann till Die Welt. Även en ordnad brexit skulle kunna kosta Tyskland 0,3 till 0,5 procentenheter av BNP. Skulle Storbritannien krascha ut ur EU skulle det kunna få ännu större effekter.

Samtidigt räknar Bingmann med att den globala ekonomin är tillräckligt stark för att de tyska exportörerna ska kunna klara av en hård brexit.

Efter Holger Bingmanns presentation på Tysk-Svenska Handelskammarens årsupptakt ”Chairman’s New Year Reception” följer en diskussion om EU:s framtid med EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) samt Harald Pflanzl, chef för Nordväst- och Centraleuropa inom kemikoncernen BASF.

Press är välkommen att delta i seminariet kl. 17.30-18.35 på IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm. Kontakta Tysk-Svenska Handelskammarens kommunikationschef Malin Johansson om du vill delta.

Dr. Holger Bingmann, ordförande för det tyska exportförbundet BGA. Foto: BGA