Jokkmokk Iron

Ulla Sandborgh ny vd för Jokkmokk Iron

Mineralprospekterings- och utvecklingsbolaget Beowulf Mining meddelade under måndagen att Ulla Sandborgh blir ny vd för helägda svenska dotterbolaget Jokkmokk Iron.
Ulla Sandborgh ny vd för Jokkmokk Iron

Ulla Sandborgh kommer närmast från rollen som generaldirektör inom Regeringskansliet, där hon ansvarade för frågor rörande kalk- och cementindustrin samt ansvar för framtagande av en vattenstrategi för att främja en effektiv och hållbar vattenhushållning.

“Det är en spännande tid att ansluta sig till Jokkmokk Iron som vd. Bolaget kan nu gå vidare efter att ha erhållit godkännande från svenska staten för en exploateringskoncession för Kallak North. Vi är nu fokuserade på att ta nästa steg, säkra alla återstående tillstånd och gå mot vårt mål att vara i produktion om tre–fyra år.”

En gruvetablering i Kallak kommer att skapa 250 direkta arbetstillfällen och ytterligare ca 450 indirekta arbetstillfällen enligt genomförda studier. Dessutom kan gruvetableringen bidra till den så viktiga gröna omställning som Sverige och världen nu behöver gå igenom.

"För mig är det viktigt att stärka partnerskapen i regionen för Jokkmokk Iron, och jag ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med det lokala och regionala samhället samt dess ledare i utvecklingen av regionen. Det är viktigt med ett starkt lokalsamhälle och jag tror att Jokkmokk Iron kan vara en nyckelspelare för att stödja det. Jag är fokuserad på att minimera Kallaks påverkan på miljön och maximera de positiva fördelarna som kommer från projektet till samhället i Jokkmokk” menar Sandborgh.

Kurt Budge, CEO Beowulf Mining kommenterar:

”Med en tilldelad koncession för Kallakprojektet är det dags för Jokkmokk Iron att gå in i nästa fas där vi ser det strategiska behovet av en vd som är starkt förankrad i privat och offentlig sektor i Sverige. Ullas profil passar utmärkt. Hon tar med sig en omfattande erfarenhet från näringslivet i Sverige och en djup kunskap inom miljötillstånd. Ulla är ett viktigt tillskott till ledningen och kommer att hjälpa Jokkmokk Iron att nå en snabb framdrift. Jag är mycket förväntansfull inför att arbeta tillsammans med Ulla och över det som vi kan åstadkomma som ett team.”

Jokkmokk Iron

Följ Jokkmokk Iron