Undvik köerna i påsktrafiken

Bilister som ska lämna Stockholm under påskhelgen, kan tjäna tid och spara på miljön genom att planera sin resa. Kökörning bidrar till högre bränsleförbrukning och onödiga avgasutsläpp.

Motormännen har i samarbete med företaget MindConnect tagit fram statstik över trafikflöden under påsken till och från Stockholm under de senaste fyra åren. Genom att planera rätt, kan resan bli smidigare och säkrare.

Under skärtorsdagen tar sträckan Stockholm–Södertälje över 50 minuter mellan 15.30 och 16.30. En sträcka som vanligen tar 20 minuter. Trafiken tilltar redan vid 11.30 på skärtorsdagen och avtar först efter 18.00. För den som väljer att åka på långfredagen, undvik att resa mellan 11.00 och 13.00.

På vägen tillbaka kan man spara mycket tid på att undvika att resa Södertälje–Stockholm mellan 15.00 och 19.00. Men här är spridningen större, så restiden förlängs inte lika mycket.

Går färden via E4 norrut ökar trafiken på skärtorsdagen mellan 13.00 och 16.00 så att en resa mellan Stockholms city och Upplands Väsby som vanligen tar 15 minuter istället tar 20–25 minuter.

Även på sträckan Upplands Väsby–Stockholm är trafiken på annandag påsk mer utspridd, vilket gör att restiden inte förlängs nämnvärt.

– Som vid alla långresor gäller det att vara ute i god tid och vara ordentligt utvilad. Trötthet i trafiken kan vara lika farligt som onykterhet, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. Ta god tid på dig, ta paus ibland och turas om att köra om ni kan. Undvik att ha en bestämd sluttid när man ”ska” vara framme. Acceptera att resan tar den tiden det tar. Se till att ha mobilen laddad men överlåt till passagerarna att rattsurfa. Måste du själv prata i telefon är det handsfree som gäller.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.