Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing
![](/data/images/00938/fe539d2d-9f4a-44e7-b6f9-4c2d8d39e38f-w_720.jpg)
För tredje året i rad lanserar A Non Smoking Generation en rapport om hur tobak porträtteras i media, baserad på en undersökning som genomförts av Meltwater. Den stora nyheten i årets rapport är en mer ingående analys av sociala medier, som belyser tobaksföretagens digitala närvaro i ungas vardag. Enbart British American Tobacco har marknadsfört sin nikotinprodukt Lyft på Instagram i samarbeten med minst 13 olika influencers till ett uppskattat värde av minst 2,3 miljoner kronor och en räckvidd på 1,5 miljoner. Dessa inlägg utgör bara en liten del av all den tobaksreklam som förekommer i sociala medier och resultatet är att minderårigas bruk av nya tobaksprodukter ökar lavinartat. Till exempel har andelen unga som uppger att de använt vitt snus ökat från sju till 19 procent mellan 2019 och 2020.
- Rapporten visar tydligt hur tobaksindustrin arbetar för att rekrytera ungdomar till nästa generations lojala nikotinister. Genom att påstå att deras nikotinprodukter är ”tobaksfria” kan tobaksindustrin kringgå förbudet mot tobaksreklam och vilseleda både konsumenter, influencers och media, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Utöver betalda samarbeten på Instagram exponerades tobak i 51 900 inlägg i andra sociala medier, såsom Twitter, Facebook och olika forum, under första halvåret 2020. Den totala räckvidden för dessa var 137 miljoner. Under samma period publicerade redaktionella medier i Sverige 7886 artiklar där tobak omnämns och tio procent av dessa klassades som positiva till tobak. De positiva artiklarna hade en total räckvidd på 397 miljoner och ett uppskattat annonsvärde på närmare 48 miljoner kronor.
- Alla dessa positiva inlägg och artiklar fungerar som dold reklam för tobaksindustrin, och bidrar till att avleda uppmärksamhet från tobakens negativa effekter på människor, miljö och klimat. Vi efterlyser medieaktörer som vågar göra en kritisk granskning av tobaksindustrin, säger Helen Stjerna.
I den kvalitativa ämnesanalysen (660 artiklar) framkommer tydligt hur den ekonomiska rapporteringen framställer tobak som något positivt medan andelen artiklar kopplade till miljö och hållbarhet var nästintill obefintlig, endast en procent. Upprepade undersökningar visar på stora brister i allmänhetens kunskaper om nikotinets ursprung och alla hälso- och hållbarhetseffekter. Bristen på kritisk granskning och den låga kunskapsnivån är sannolikt en av förklaringarna till att så många artister och influencers väljer att samarbeta med tobaksindustrin.
- Vi hoppas att samtliga nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade kommer att regleras i tobakslagen inom kort. Till dess uppmanar vi alla medieaktörer och influencers att ta ställning för barns och ungas hälsa och avstå från samarbeten med tobaksföretag, säger Helen Stjerna.
Rapporten finns tillgänglig på www.nonsmoking.se
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:08 10 93 00Tel:073-339 36 44helen@nonsmoking.seBilder
Om
![A Non Smoking Generation](/data/images/00280/3a17e844-7dd9-4453-b73e-eb3c129ce73a-w_300_h_250.jpg)
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
A Non Smoking Generation tilldelas World No Tobacco Day Award 202427.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation och generalsekreteraren Helen Stjerna tilldelas Världshälsoorganisationens prestigefyllda pris World No Tobacco Day Award 2024. Priset delas ut till individer och organisationer som har gjort exceptionella insatser i arbetet med att förebygga och begränsa tobakens alla skadeverkningar.
Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum