Uppdatering: Arbetsplatsolycka på Gärstadverket

Uppdatering 14 augusti
Tillståndet för den person som i torsdags, den 8 augusti, skadades i samband med en fallolycka på Gärstadverket i Linköping, är fortfarande kritiskt.

Det var i samband med ett underhållsarbete som en anställd till den entreprenör som Tekniska verken anlitar, föll ca 20 meter och skadade sig svårt.

Polisen, Arbetsmiljöverket och Tekniska verken gör alla egna utredningar av olyckan.

Uppdatering 8 augusti
Vid 13 tiden idag inträffade det en arbetsplatsolycka på Gärstadverket i Linköping.
Det var en fallolycka där en entreprenör till Tekniska verken föll ca 20 meter i samband med underhållsarbeten.

Polis och räddningstjänst larmades. Den skadade personen fördes i ambulans till Universitets sjukhuset i Linköping. Polisen har påbörjat en utredning. Olyckan är anmäld till arbetsmiljöverket och Tekniska verken har påbörjat en intern utredning.

I samband med olyckan sattes arbetet igång enligt Tekniska verkens krisrutiner. Debriefing har genomförs med både den egna personalen och de entreprenörer som var på plats.

- Vi arbetar systematiskt med vår arbetsmiljö och varje arbetsplatsolycka är en för mycket. Våra tankar går nu till den skadade, hans anhöriga och hans arbetskamrater säger Michael Fahlström, affärsområdeschef Bränslebaserad Energi på Tekniska verken i Linköping.

Kontakt: Tekniska verkens pressjour 013-20 91 40

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se