Uppemot 900 000 vill se ett världsomfattande förbud mot pälsdjursfarmning

Varje år plågas och dödas mer än 100 miljoner minkar, rävar, mårdhundar och chinchillor runt om i världen för sin päls. De flesta hålls i trånga gallerburar, innan de dödas och flås för att bli kläder. Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Fur Free Alliance, drivit ett gemensamt upprop med mål att införa ett förbud mot pälsdjursfarmning över hela världen. När uppropet lämnades över till Italiens representant för G20 igår, hade över 880 000 personer skrivit under för ett förbud.

Foto: Shutterstock

De trånga burarna i pälsdjursindustrin orsakar inte bara ett stort lidande för djuren, utan har på senaste tiden visat sig utgöra ett hot mot folkhälsan. Med trånga utrymmen, dålig hygien, stress, skador och sjukdomar, samt brist på genetisk mångfald, utgör pälsfarmerna en ideal grogrund för virus som SARS-CoV-2 att spridas och muteras. Sedan april 2020 har över 440 minkfarmer drabbats av smittan i 12 länder, inklusive Sverige.

Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, vill se en avveckling av pälsdjursindustrin. Sedan tidigare har räv- och chinchillafarmning fasats ut i Sverige på grund av högre djurskyddskrav som Djurens Rätt var med och drev fram. Under de senaste åren har stort fokus legat på för en avveckling av minkfarmning, men ännu finns inget förbud i Sverige trots att 17 andra länder infört eller har en plan för avveckling.

– Vi kan inte fortsätta hålla djur trångt i burar om vi vill skryta med ett gott djurskydd och förhindra smittspridning. Med det enorma stödet från människor från hela världen uppmanar vi nu världsledare och Sveriges regering att tillkännage att det är dags att avveckla minkfarmerna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Tidigare i år har Djurens Rätt uppmärksammat den svenska regeringen i frågan genom ett gemensamt upprop där ett 40-tal organisationer uppmanade till ett permanent förbud för minkfarmning. Och tidigare i höstas släppte organisationen en rapport för hur en styrd  avveckling av minkfarmerna i Sverige bör se ut.

– Det är ett bra läge för avveckling just nu. Ekonomin i djurfabrikerna med minkar är dålig, samtidigt som det redan finns ett tillfälligt avelsförbud. Det har inte varit så här få minkar i fångenskap på över 100 år, och arbetstillfällena är färre än 100 personer. Det skulle vara kostsamt med fortsatta restriktioner, medan en tydlig avveckling både har folkligt stöd och sparar på samhällsresurser, sa Camilla Bergvall när rapporten släpptes.

Uppropet med över 880 000 underskrifter lämnades över till Italiens representant för G20, Luigi Mattiolo, då Italien är värdland för G20-toppmötet senare i oktober. G20 är en grupp bestående av 19 större ekonomier och Europeiska unionen. Det kommande mötet är ett viktigt tillfälle att prata om riskerna med minkfarmer samt påbörja åtgärder utifrån uppropet. Flera länder i Europa, däribland Sverige, ingår inte i G20 men har ett indirekt deltagande genom medlemskapet i Europeiska unionen. Djurens Rätt anser att en diskussion om ett världsomfattande förbud bör få den svenska regeringen att agera.

Djurens Rätts arbete för minkarna

• Den senaste tiden har Djurens Rätt varit med och påverkat den nya djurskyddslagen för att utreda minkfarmers laglighet, och har innan dess arbetat för införandet av restriktioner som ledde till avvecklingen av pälsdjursuppfödning av rävar och chinchillor. I mars 2019 lämnade Djurens Rätt över mer än 100 000 namnunderskrifter för ett förbud till dåvarande landsbygdsminister Jennie Nilsson. Under 2021 är avel av minkar förbjudet i Sverige på grund av SARS-Cov-2. Nu pågår arbetet för att förbudet ska förlängas och att alla minkfarmer ska läggas ned.
  • Vi driver kampanjer för att informera allmänheten om situationen för minkarna i pälsindustrin.
  • Vi arbetar globalt tillsammans med andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer. Tillsammans arbetar vi för en pälsfri värld. En del av detta samarbete är pälsfria listan där du som konsument kan se vilka företag som har antagit en pälsfri policy.

Här kan du läsa mer om Djurens Rätts arbete för att avveckla pälsdjursindustrin.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätts generalsekreterare överklagar minkbeslut26.11.2021 10:01:20 CET | Pressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat att minkavel åter ska tillåtas under nästa år. Ett beslut som Djurens Rätt anser är för riskabelt för att det ska kunna träda i kraft. Bakgrunden är att minkar är mottagliga för SARS-CoV-2 och att inga minkar i Sverige är skyddade mot viruset under våren när parningen av minkar inleds. Djurens Rätts generalsekreterare Benny Andersson har nu skickat in en överklagan mot beslutet.

Djurens Rätt om avelsbeskedet: Djup besvikelse9.11.2021 16:07:00 CET | Pressmeddelande

Under 2021 har det varit förbjudet att föda fram minkar för pälsproduktion på grund av risker för smittspridning av SARS-CoV-2. Vid årsskiftet går förbudet ut och Jordbruksverket har precis delgett att det inte förlängs. Beslutet innebär att 2022 kan medföra att en halv miljon minkar återigen vistas i trånga gallerburar, med risker för djurvälfärden och fortsatt smittspridning. Djurens Rätt är djupt besvikna över beslutet.

Djurens Rätt utser “Sveriges vegovänligaste butik”1.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag lanseras “Sveriges vegovänligaste butik” vilket är en rankning av de svenska livsmedelskedjornas vegoutbud. Den baseras på en omfattande undersökning som gjorts av engagerade konsumenter runt om i landet och är den första i sitt slag. Bakom rankningen står Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation Djurens Rätt. Resultatet av många hundra timmar datainsamling presenteras idag den 1 november, i samband med den Internationella vegandagen.

Över en miljon EU-medborgare vill förbjuda vilda djur på cirkus13.10.2021 15:12:31 CEST | Pressmeddelande

I våras lanserade Djurens Rätt ihop med andra djurorganisationer i Europa en gemensam kampanj med mål att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. Idag klockan 15.00 lämnades uppropet över till EU-kommissionen, där över en miljon namnunderskrifter samlats in sedan kampanjens start. Djurens Rätt har länge arbetat för att vilda djur på cirkus ska förbjudas och ser nu hoppfullt på att opinionen för ett förbud är så stark inom hela EU.

Djurens Rätt gläds åt att regeringen föreslår strängare straff vid brott mot djur1.10.2021 10:52:57 CEST | Pressmeddelande

Ännu ett steg i rätt riktning mot införande av strängare straff vid brott mot djur har tagits. Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen som ska rösta om förslaget senare i höst. Djurens Rätt gläds åt att det envist hårda arbetet nu ger resultat och hoppas även att regeringen ska göra något åt de systematiska överträdelserna som kvarstår i djurfabrikerna.