Upplev ekoturism i Spanien!

Hållbar turism utan att lämna för stora avtryck på miljön har för många resenärer blivit en allt större prioritet. Här ger vi dig några upplevelser i Spanien där du kommer både natur och lokalbor nära!
El Paso, La Palma. Foto: Javier Camacho

Ecotourism Club är ett initiativ som stöds av Spanska Turistministeriet. De samlar företag som erbjuder upplevelser i naturliga utrymmen och som garanterar resenärer att bidra till lokal utveckling samt bevarande av biologisk mångfald i de skyddade områden de besöker. Dessa autentiska ekoturismupplevelser finns på ecotouristinspain.com

Osthantverk på Menorca

På den vackra ön Menorca finns fantastiska stränder med turkost vatten och små fiskebyar och pittoreska bergsbyar som omges av en enastående natur. Större delen av Menorca är naturskyddad, något som bidragit till att landsbygden är varsamt exploaterad. Hela ön går att upptäcka till fots och Camí de Cavalls, en historisk vandringsled från 1700-talet, sträcker sig längs med kusten i 20 etapper förbi grottor, raviner och skogar. Något som tydligt kan kopplas samman med Menorcas historia, gastronomi och välbevarade traditioner är öns rika ostproduktion. Ett hantverk du kan lära dig mer om på den autentiska gården Binissuès, där en av världens mest prisade ostar tillverkas. Väl värt ett besök är även La Casa Señorial och La Casa Payesa, vilka bjuder på en resa tillbaka i tiden om livet på landsbygden.

Läs mer på: Menorca Biosphere Reserve

Bevarandet av majestätiska rovfåglar

Har du någonsin varit nära en av världens mäktigaste fåglar och vet du vilken som är världens minsta örn? Inte långt från Madrid, i provinsen Toledo, ligger Águilas de Fuente Empedrada, ett bevarandecentrum för rovfåglar som drivs av The Aquila Foundation. De hjälper till att skydda några av Iberiska halvöns mest ikoniska fåglar så som den iberiska kejsarörnen, kungsörn och dvärgörn. Lär dig mer om varför arterna är utrotningshotade, om deras unika egenskaper och vad du själv kan bidra med för att bevara dem, alltsammans i örnarnas naturliga miljö. Bo kvar över natten i något av de tio rummen som ligger i en lantgård på området. Passa även på att utforska den närliggande staden Oropesa där historia och lokala legender trollför och det ståtliga slottet bjuder in till ro.

Läs mer på: La Jara and Toledo Mountains

Exotiska frukter på La Palma

Vulkanön La Palma kallas inte utan anledning för “La Isla Bonita”, den vackra ön. Det är Kanarieöarnas orörda skönhet med mäktiga vulkaner, svarta sandstränder, frodiga skogar och stjärnklara himlar. Sedan 2002 har La Palma klassats som ett biosfärreservat av Unesco och att vandra längs de många lederna genom uråldrig flora bjuder på jordnära naturupplevelser. En annan upplevelse är att besöka något av öns ekologiska jordbruk, ett spännande sätt att komma nära naturen, ta del av traditioner i området och lära dig mer om arbetet på öns banan-, mango- och avokadodlingar. På familjedrivna Ecofinca Nogales får du ett djupdyk i livet på gården, från det att fröet sås till dess att frukterna är redo att plockas. Givetvis väntar även en läcker avsmakning av säsongens frukter!

Läs mer på: Biosphere Reserve La Palma

Ekokulturell safari i Katalonien

Naturparken Delta del Ebro är unik med sin biologiska rikedom, varierande landskap, våtmarker och rika djurliv. Här breder risfält ut sig och laguner omgivna av vass varvas med långa öde stränder med stora dynformationer. Utforska naturparken med cykel, smidigt och miljömedvetet eftersom du under tystnad kan färdas förbi djur och natur. Här kan du också lära dig mer om områdets gastronomi och testa läckerheter som ostron och musslor. Missa inte ett besök på Naturparkens ekomuseum Ebro Delta Natural Park för en bra introduktion till området och dess historia, miljö och kultur.

Läs mer på: Ebro Delta

Läs mer om Spanien: Spain.info.

Mer information om hur du reser tryggt: travelsafe.spain.info.

El Paso, La Palma. Foto: Javier Camacho