Uppsala Vatten ger böcker med hård pärm nytt liv

Nu börjar Uppsala Vatten att samla in böcker med hård pärm för återvinning. Förhoppningen är att samla in 180 ton böcker varje år – nästan 500 kilo böcker varje dag – för att materialåtervinnas och blir nya böcker istället för att eldas upp.

Tidigare har det inte funnits något bra system för att materialåtervinna böcker av den här typen. De har eldats upp tillsammans med andra brännbara sopor. Nu samlar vi istället in böckerna för att tillsammans med flera pappersbruk i Norden återvinna pappret så att gamla uppslagsverk som bara står och samlar damm istället kan bli en ny bok, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten

Under hösten har böcker med hård pärm samlats in på prov på återvinningscentralen i Librobäck och resultatet har varit över förväntan. Under provperioden i Librobäck har vi samlat in ungefär 10 ton böcker per månad.

– Det känns väldigt kul att äntligen rulla igång på alla återvinningscentraler. Insamling av böcker är en enkel åtgärd som leder till stora miljövinster, säger Tobias Linnesköld.

Böcker med mjuk pärm, typ pocketböcker, ska precis som tidigare läggas i containern för tidningar.

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).