Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt
![Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt](/data/images/00090/93bb4521-06f0-4981-94bd-065fcb9dadfe-w_720.jpg)
- Vi växer och satsar på fortsatt expansion. Årsredovisningen visar att allt fler svenskar uppskattar oss och jag är stolt över det arbete som alla våra medarbetare gör varje dag för att utmana det svenska livsmedelsoligopolet. Vi jobbar kontinuerligt för att ännu fler kunder ska upptäcka vår affärsidé ”högsta kvalitet till bästa pris”, säger Sverigechef Johan Augustsson i en kommentar.
Under verksamhetsåret 1 mars 2018 – 28 februari 2019 ökade Lidl Sveriges nettoomsättning till 10 800 MSEK (9 962 MSEK 2017/18). Det innebär en ökning med åtta procent, jämfört med branschen som växte med 3 procent. Antalet anställda ökade till drygt 4 200 (4 000). För sjunde året i rad visar Lidl återigen ett positivt resultat, men efter ett rekordår omsättnings- och investeringsmässigt slutade resultatet på 38 MSEK, något lägre jämfört med året innan.
- Resultatet påverkas av den svaga kronan och prisökningar på livsmedel som en följd av torkan förra sommaren. Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset så valde vi att i första hand dra ned på vår marginal för att konsumenterna inte skulle behöva betala genom höjda priser. Våra låga priser är ett löfte till våra kunder. Vår höga investeringstakt påverkar också resultatet. Vi investerade mer än 1,1 miljarder under förra året, vilket är vår högsta investeringsnivå någonsin. En stor del av investeringarna skedde i hållbart byggande och utveckling av hållbara transporter, säger Johan Augustsson.
Lidl Sverige rustar för fortsatt tillväxt och expansion. Målet med 200 butiker under 2020 kommer man nå och livsmedelskedjan kommer inte slå av på takten i expansion under de kommande åren. Lidl ser stora möjligheter i den svenska marknaden. Med det nya centrallagret i Örebro är företaget väl rustade för att öppna ytterligare butiker och nå det långsiktiga målet om 300 butiker i Sverige. Lidl Sverige fortsätter att investera i den svenska marknaden för att kunna utmana konkurrenterna ytterligare. Med ett nytt centrallager är förutsättningar goda.
Under det senaste verksamhetsåret öppnade Lidl 12 nya butiker runt om i landet, bland annat öppnades butikerna på Östermalmstorg i Stockholm och Nordstan och Kungsgatan i Göteborg. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige. Byggandet av det nya centrallagret i Örebro, som ska stå klart under året, tog fart likaså bygget av det nya huvudkontoret i Barkarby.
Lidl utvecklar även sitt erbjudande ytterligare genom att satsa på ett bredare utbud av ekologiska produkter och märkesvaror. Antalet ekologiska produkter ökade med 41 procent och försäljningen ökade med 54 procent.
Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Av den framgår att Lidl som enda rikstäckande livsmedelkedja klimatkompenserar för sin verksamhet i Sverige. Dessutom har man under året tagit flera initiativ för att minska sin klimatpåverkan. Trots tillväxten på åtta procent har företagets nettoutsläpp minskat med 53 ton. Bland annat har initiativet ”Ta vara på”, för att minska matsvinnet, bidragit till ytterligare minskningar från redan låga nivåer. Sedan ”Ta vara på” introducerades i maj 2019, fram till sista juli 2019, har Lidl minskat matsvinnet i butik med cirka 4,6 ton.
- Vi har under året bevisat att det går att växa utan att vårt klimatavtryck behöver öka. Det gör vi genom att konsekvent arbeta med att minska våra befintliga utsläpp och samtidigt investera klimatsmart för en hållbar tillväxt, säger Johan Augustsson.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
![Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt](/data/images/00090/93bb4521-06f0-4981-94bd-065fcb9dadfe-w_240.jpg)
![](/data/images/00668/78a81495-70cc-4258-87ba-11e440b55941-w_240.jpg)
![Johan Augustsson, Sverigechef Lidl](/data/images/00664/7f828e6b-b41d-4b5b-ab55-7c1dbdf6013f-w_240.jpg)
![Johan Augustsson, Sverigechef Lidl](/data/images/00747/626ab173-97c0-4358-aae6-c1be8eeeb0c0-w_240.jpg)
![Johan Augustsson, Sverigechef Lidl](/data/images/00097/a9732541-7d29-45a8-86a3-c2e7afd50b26-w_240.jpg)
![](/data/images/00186/0bfafe27-3232-4288-8868-98e500a2a1a4-w_240.jpg)
![](/data/images/00776/80df8b07-2c74-46dc-82e4-f0e4b2e54b19-w_240.jpg)
![Lidls nya huvudkontor byggs i Barkarbystaden](/data/images/00696/ef643224-2067-4297-9192-4e2ea3438da8-w_240.jpg)
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
Lidls ostsortiment bri(e)ljerar i nya tester20.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mozzarella, brie, fetaost eller parmesan – oavsett vilken ost du suktar efter på ostbrickan eller lägger på pizzan är den i toppklass om den kommer från Lidl. Lagom till sommarens alla grillkvällar och bufféer har fyra olika smakpaneler gett Lidls ostar strålande betyg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum