Upptäck Spanien med tåg!

Att upptäcka Spanien med tåg är en naturupplevelse och något utöver det vanliga. Färdas fort, bekvämt och klimatsmart till alla delar av landet. Nedan tipsar vi om några av de trevligaste rutterna, välkommen ombord!
Det vackra tåget Al Andalus. Foto: Turespaña

Res med charmiga och exklusiva tåg där du från restaurangvagnen kan betrakta det vackra landskapet medan du provar Spaniens främsta gastronomi.

Transcantábrico är det äldsta lyxtåget och den här rutten är en sann dröm! Tänk dig att resa runt i norra Spanien vilket är känt som det Gröna Spanien för sina fantastiska landskap, ombord på ett tåg som bevarat romantiken från de vackra tågen från tidigt 1900-tal men som också har moderna faciliteter. Resan tar åtta dagar och går från Santiago de Compostela till San Sebastián eller tvärtom.

Det mest luxuösa alternativet är Al Andalus som som bjuder på en sju dagars resa genom Andalusien ombord på ett palats på räls! Inredningen är i Belle Époque-stil med rymliga salongsvagnar från 1920-talet. Upplevelsen av att resa på ett av världens rymligaste tåg kombineras med chansen att prova rätter av prestigefyllda kockar och upptäcka städer som Cadiz, Ronda, Cordoba, Úbeda och Baeza samt sevärdheter som Alhambra.

Det finns också andra spännande och vackra rutter.

I nordöstra Spanien i provinsen Lleida (Katalonien) kan du resa med Tren dels Llacs, (sjöarnas tåg). De erbjuder två alternativ, en resa i veteranvagnar som har blivit kärleksfullt restaurerade, eller ombord på moderna panoramatåg. Färden går längs med de vackra sjöarna i Pyrenéerna.

Att stiga ombord på Tren de Sóller, ett tidstypiskt tåg med vackra trävagnar, är en av de bästa upplevelserna på ön Mallorca. Järnvägen i sig är väldigt fin men det du kan se genom fönstren är hänförande vackert. Resan går från staden Palma och passerar genom Sierra de Alfàbia. När tåget väl når den vackra byn Sóller blandas doften av apelsinblommor med havets doft och det bergiga landskapet i bakgrunden är magiskt!

Upplev pilgrimsleden Camino de Santiago på ett annorlunda sätt ombord på Tren del Peregrino (Pilgrimståget). Cyklar är tillåtna ombord så resenärer kan även genomföra etapper med cykel eller till fots för att nå Santiago de Compostela.

Eller varför inte njuta av några fina dagsturer som utgår från huvudstaden Madrid?

Tren de Cervantes tar dig till den historiska staden Alcalá de Henares, födelseplatsen för den mest kända spanska författaren genom tiderna, Miguel de Cervantes.

Tren de la Fresa är en järnvägsjuvel med trävagnar och turen går till den historiska staden Aranjuez vars kulturlandskap är listat som ett världsarv. Palatset med sina trädgårdar är otroligt vackert och platsen är även känd för sina läckra jordgubbar så på tågresan bjuds det på de goda bären!

Tren de Filipe ll är ett tåg med renoverade vagnar från 1930-talet med  biljettkontrollanter i tidstypiska uniformer samt ett kungligt resmål: San Lorenzo del Escorial med det spektakulära UNESCO-skyddade slottet Real Monasterio, väl värt ett besök.

Spanien har det största höghastighetsnätet i Europa och det näst största i världen. AVE, de spanska höghastighetstågen är utan tvekan ett av de snabbaste tågen i Europa och på kort tid kan du resa mellan de främsta spanska städerna. Sedan maj 2021 har nya företag tillsammans med Renfe den främsta tågoperatören, startat verksamhet som OUIGO vilket är lågprismärket för höghastighetståg med rutterna Madrid-Barcelona och Madrid-Valencia, samt Avlo som är Renfes nya lågpris och höghastighetstjänst.

Se mer på: Fantastiska tågresor i Spanien.

Läs mer om Spanien: Spain.info.

Det vackra tåget Al Andalus. Foto: Turespaña