Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

- Vi vill satsa på personalen för en jämlik vård, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Det är vad en skattehöjning skulle behöva gå till. Nu fortsätter man underfinansiera verksamheterna samtidigt som utmaningar inom digitalisering, utbyggnationer och omställning till en nära vård är processer som kräver resurser.

Vänsterpartiets budget satsade på kollektivtrafiken, på personalen, kulturen och gav möjligheter till utveckling för hela regionen.

- Det ekonomiska läget i Region Skåne är oerhört ansträngt. Budgeten redan för i år är så mager att verksamheterna faktiskt måste drar ner och spara om den ska bli verklighet. Och det ser inte bättre ut i budgeten för 2020.

Alliansbudgeten har under budgetdebatten bl.a. kritiserats för utebliven uppräkning trots en växande befolkning.

- Vi behöver öka resurserna till sjukvården och kollektivtrafiken för att vi faktiskt blir fler invånare som använder dem, utan tillskott har vi inte möjlighet att utveckla verksamheterna och bygga den välfärd som alla i Skåne behöver.

Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet26.9.2019 12:00:00 CESTNyheter

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

V: Låt inte sommarstress på sjukhusen bli standard året runt!5.9.2019 11:37:18 CESTPressmeddelande

Under sommarmånaderna ska sjukvården fortsätta bedriva sjukvård samtidigt som all personal ska få ta ut sin semester. Att detta höjer stressen och pressen är inte en nyhet, i en situation där brist på vårdplatser och personal har varit vardag under lång tid. 2019 var heller inget undantag på de skånska sjukhusen och planeringen för sommarperioden har inneburit många stängda vårdplatser. Situationen har varit liknande runt om i landet och en återkommande trend har varit att de vårdplatser som stängs inför sommaren förbli stängda. Nu tar Vänsterpartiet initiativ till att ta fram en handlingsplan för att öppna de sommarstängda vårdplatserna.