Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

- Vi vill satsa på personalen för en jämlik vård, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Det är vad en skattehöjning skulle behöva gå till. Nu fortsätter man underfinansiera verksamheterna samtidigt som utmaningar inom digitalisering, utbyggnationer och omställning till en nära vård är processer som kräver resurser.

Vänsterpartiets budget satsade på kollektivtrafiken, på personalen, kulturen och gav möjligheter till utveckling för hela regionen.

- Det ekonomiska läget i Region Skåne är oerhört ansträngt. Budgeten redan för i år är så mager att verksamheterna faktiskt måste drar ner och spara om den ska bli verklighet. Och det ser inte bättre ut i budgeten för 2020.

Alliansbudgeten har under budgetdebatten bl.a. kritiserats för utebliven uppräkning trots en växande befolkning.

- Vi behöver öka resurserna till sjukvården och kollektivtrafiken för att vi faktiskt blir fler invånare som använder dem, utan tillskott har vi inte möjlighet att utveckla verksamheterna och bygga den välfärd som alla i Skåne behöver.

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.