Utökade krocktester krävs
Tidningen Råd och Rön publicerade den 22 oktober 2019 ett uppmärksammat krocktest av bilbarnstolar som visar hur en testdocka flyger ur ett av babyskydden.
– Det är helt enkelt fullständigt oacceptabelt att ett babyskydd inte fungerar på det sätt man som bilist och förälder förväntar sig, därför måste krocktester utformas efter verkliga förhållanden i trafiken, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.
Krocktester med krockdockor har funnits sedan 1950-talet och de har en stor del i förklaringen till att dödligheten i trafiken har minskat sedan 1970-talet. I decennier har det alltså gjorts krocktester för att förbättra säkerheten i bilar. Och testet som publicerats i Råd och Rön kommer utan tvekan att spela en viktig roll i den fortsatta utvecklingen av krocksäkerhet i trafiken.
Det är därför väldigt problematiskt att det fortfarande inte finns krockdockor som motsvarar en genomsnittlig kvinna. Detta är ett problem eftersom en genomsnittlig kvinna är ungefär en decimeter kortare än en man, vilket gör att de delar på ryggstödet som ska dämpa en krock riskerar att hamna på fel ställe. Kvinnors nackmuskulatur skiljer sig från männens, detta får bland annat konsekvensen att kvinnor dubbelt så ofta drabbas av whiplashskador efter bilolyckor.
Riksförbundet M Sverige har länge krävt att kvinnliga krocktestdockor ska ingå i de tester som Euro NCAP gör.
– Eftersom det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna är det obegripligt att inte krocksäkerheten för bägge ingår i testerna. Detta är inte bara en fråga om jämlikhet och rättvisa, det är helt enkelt en fråga om anständighet. Att detta fortfarande är ett problem 2019 är fullständigt obegripligt.
Riksförbundet M Sverige har länge arbetat för krav på kvinnliga krockdockor och frågade i våras regeringen om vad som hänt i frågan. Svaret blev då: ” Regeringen har tagit upp frågan om behovet av kvinnliga krockdockor och vikten av att krockdockor representerar olika delar av befolkningen inom FN:s ekonomiska kommitté för Europa (UNECE), dels vid den årliga sessionen för inlandstransporter och dels i berörd arbetsgrupp. […] Det är Transportstyrelsen som representerar Sverige i arbetsgruppen och för att kunna driva frågan vidare har Transportstyrelsen inlett ett projekt med VTI och SAFER. Syftet med utvecklingsprojektet är att via en inventering/förstudie kartlägga eventuella brister i hur väl dagens krockdockor representerar befolkningen som helhet, inklusive kvinnor. Underlaget från projektet som Transportstyrelsen genomför med SAFER avses användas för att driva på utvecklingen mot bättre krocksäkerhet och eventuella relevanta regeländringar inom UNECE.”
– Detta är helt enkelt inte tillräckligt. Alla bara pratar om frågan men ingenting händer. Det är dags för regeringen att agera på riktigt nu, avslutar Heléne Lilja.
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Reflexer räddar liv5.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 35 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen30.10.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inför bytet till vinterdäck24.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum