V: Korrigera Effektkommissionens uppdrag!

Det är viktigt att många olika aktörer kraftsamlar för att lösa problem kring Skånes framtida elförsörjning. Vänsterpartiet stället sig bakom initiativet till en effektkommission, men anser att syftet och uppdraget måste förtydligas.

- Det förs många debatter kring energifrågan i Skåne, och det är naturligtvis en viktig fråga. En effektkommission kan arbeta vidare med de utmaningar som finns, men då är det också viktigt att uppdraget är rätt formulerat från början, säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden.

Vänsterpartiet föreslog följande tillägg i Effektkommissionens uppdrag:

• Bredda representationen: Inkludera fler aktörer än näringsliv – bostadssektor, miljöorganisationer, fackrörelser och ideell och offentlig verksamhet måste också få höras!
  • Lyft fram lokal förnybar elproduktion: minska kraven på nationell överföringskapacitet, öka möjligheterna för utbyggnad av de lokala och regionala näten!
  • Bredda finansieringen: Låt fler deltagare gå in med resurser för att stärka kommissionens arbete!
  • Inkludera energimix: fokusera inte uteslutande på så kallad planerbar energiproduktion utan lägg till kommande förnybara möjligheter från vind- och solkraft!
  • Energieffektivisering: många effekttimmar och ekonomiska besparingar kan inhämtas genom systematiskt effektiviseringsarbete inom näringsliv och offentlig sektor!

Regionala Utvecklingsnämnden avslog förslaget under fredagens möte, trots Socialdemokraternas och Miljöpartiets stöd. Vänsterpartiet kommer att fortsätta driva på för en klimatsmart, hållbar och påverkansbar energipolitik med bred folklig förankring.