V om budgetbesvikelsen: ”De drar åt svångremmen för vården men höjer sina egna löner”

Förra veckan antogs en ny budget för Region Skåne. Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna drev igenom sin budgetmotion som i oktober beskrevs som präglad av ”En långsiktigt god ekonomisk hushållning, ansvarstagande och nyktra beslut” (Sydsvenskan 26/10). Ett av de så kallat nyktra besluten har varit att hålla nere löner för de sjukvårdsanställda och spara in på regional administration, samtidigt som man höjt lönerna för politiker och politiska tjänstemän.

- Det är svårt att hitta en röd tråd i argumentationen när olika logik verkar gälla för olika yrkesgrupper, säger Alexandra Thomasson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. När det gäller de egna arvodena är det tydligen viktigt med en löneökning för att hålla uppe motivationen, men när det gäller de anställda är det enda ansvarsfulla att spara in. Vi är allvarligt oroade för arbetsmiljön och patientsäkerheten på flera av de skånska sjukhusen.

Titeln på de fyra partiernas budget lyder Att ta ansvar för Skåne, något som Vänsterpartiet har svårt att se att man gör genom de prioriteringar som presenteras. Vårdförbundet har också reagerat på skillnaderna och är rädda att regionen kommer att tappa ännu mer sjukvårdspersonal när manfortsätter i den negativa spiral av nedskärningar som pågått i många år.

- Det blir allt dyrare att leva: mat, el, bensin och diesel och ett överhängande hot om stora hyreshöjningar. Regionen har 46 000 anställda – att gå in i löneförhandlingar med pengar för att täcka rimliga lönehöjningar för alla anställda vore att ta ansvar. Istället lägger man miljoner på lokala flygplatser, satsar på utbyggda motorvägar och skånska kärnkraftverk, trots att vi inte har elbrist. Vad vi har är ett akut behov av att ställa om samhället för att minska påfrestningarna på klimatet och ett akut behov av att förbättra arbetssituationen för personalen. De hål som lämnas kvar istället för att täcka kostnaderna för sjukvården gör mig både arg och besviken, avslutar Alexandra Thomasson.