Vaccinationerna får fler att fira Mors dag
I takt med att fler vaccineras mot Covid-19 ges återigen möjligheten att träffa sina nära och kära. Det är en viktig förklaring till att två av tio i år planerar att fira mor i större utsträckning än föregående år då vi befann oss i början av pandemin. Men även sett på några års sikt har intresset för Mors dag ökat när svenska handlare rangordnar olika försäljningstillfällen under året.
– Mors dag är en starkt rotad tradition med över hundra år på nacken. Utöver att det är ett ypperligt tillfälle att visa sin mamma uppskattning är det även en viktig dag för svenska handlare. Många handlare satsar på kampanjer och erbjudanden kopplade till Mors dag, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Dagligvaruhandeln ger Mors dag stor uppmärksamhet
Särskilt dagligvaruhandeln uppmärksammar Mors dag. Nästan hälften av dagligvaruhandlarna anger att dagen är viktig för försäljningen vilket gör att det är det femte viktigaste försäljningstillfället under året inom dagligvaruhandeln. Detta märks av då fler än hälften (57 %) kommer att genomföra en särskild Mors dag-kampanj och dessutom ta in särskilda varor till försäljning (55 %).
Även sällanköpsvaruhandeln lägger stor vikt vid dagen. Cirka var fjärde handlare (24 %) planerar att i dekorera sin butik eller hemsida, medan ungefär var tredje (33%) planerar någon form av kampanj.
– Choklad och blommor är vanliga gåvor i samband med Mors dag och för vissa delbranscher i handeln är söndagen en av årets absolut största höjdpunkter. Landets blomsterhandlare laddar för en riktigt stark försäljningsdag på söndag, säger Johan Davidson.
Mors dag firas söndag den 30 maj.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Viktor SchmidtPresskommunikatör
Tel:010-47 18 651viktor.schmidt@svenskhandel.seBilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum