Välkommen till pressträff med Vänsterpartiet inför regionstyrelsens sammanträde i Region Skåne

26 april sammanträder regionstyrelsen i Region Skåne. Vänsterpartiet Skåne bjuder in till pressträff.

Vänsterpartiets gruppledare Sara Svensson kommenterar aktuella ärenden på dagordningen samt presenterar rapporten En vård fri från diskriminering - del två i Vänsterpartiets rapportserie En jämlik vård.

En vård fri från diskriminering innehåller aktuell statistik och Vänsterpartiets krav för minskad diskriminering inom sjukvården på grund av etnicitet, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller funktionsvariation.

Tid: Torsdagen den 26 april klockan 10.30.
Plats: Rådhus Skåne, Kristianstad, ingång från Stora torg, rum 109.

Ärenden på dagordningen inför regionstyrelsen finner ni i sin helhet här.

Anmälan görs i receptionen.

För mer information, se kontakter nedan.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.

Skånska vårdval öppnar upp för förskrivning av hörselhjälpmedel utifrån vinst istället för att utgå från patientens behov18.4.2018 11:24Pressmeddelande

Inom vårdval hörselvård har det under de senaste åren kommit allt fler varningssignaler om att hörselvården gått ifrån att ha patienten i centrum till att bli del av marknadsföring för specifika hörselhjälpmedel. De privata vårdklinikerna har stora vinstmarginaler på flera av sina hjälpmedel vilket ger felaktiga incitament för förskrivning och riskerar att patienter inte kan känna trygghet med de råd audionomerna ger dem. Nu lämnar Vänsterpartiet in en motion till Regionstyrelsen i Skåne för att förbättra arbetet med hörselvården.

Fast anställning en trygghet som alltför ofta uteblir – låt Region Skåne visa vägen i arbetsmarknadspolitiken13.4.2018 07:47Pressmeddelande

Allmän visstid utgör en otrygg anställningsform som innebär att arbetsgivaren godtyckligt kan låta bli att erbjuda fast anställning. Vänsterpartiet driver på nationell nivå för ett avskaffande av denna anställningsform och lokalt vill vi att Region Skåne går i bräschen för ett gott arbetsgivarskap genom att kartlägga utbredningen av otrygga anställningsformer och sluta nyttja allmän visstid inom sina verksamheter.