Välkommen våren 28 april – 1 maj

Vår på Skansen innebär vårstädning, trädgårdsarbete, vårsånger och Valborgsfirande. Under Välkommen våren! 28 april - 1 maj pågår storstädning i Järnhandlarbostaden, Valborg firas med brasa och vårtal och det är premiär för säsongens folkdansuppvisningar och Lill-Skansenteaterns föreställningar.
Städning på 30-talet. Foto: Maria Johansson

28 - 29 april

Vårsysslor hos Back-Mats
Stugan vaknar till liv efter den långa vintern. Vi vädrar ut och sopar rent, och om naturen tillåter det slöjdar vi till en sälgpipa. Aktivitet för små och stora i Back Mats stuga vid Moragården.

28 - 29 april & 1 maj

Våren har kommit till kolonilotterna
Stugorna vädras, spadarna sätts i jorden och kolonisterna är fullt sysselsatta med vårens trädgårdsarbete.

Tvätt och städning anno 1840
Hjälp tvätterskan att tvätta för hand. Vi visar hur man städade med enkla medel. Boktryckargården och boktryckarbostaden.

Storstädning som på 1930-talet
Det dammas, vädras och stryks när städhjälpen kommer till familjen i Järnhandlarens bostad.

Trädgårdsslöjd för alla
Tillverka en såsticka, ett växtstöd eller en planteringspinne under sakkunnig ledning slöjdkonsulent Annika Eriksson på Bollnästorget.

Vårkänsliga låtar
Kvartersorkestern Klarskinnspelar kl 12, 13 och 14.30 på Bollnästorgets dansbana.

Upptäck Naturstigen!
En interaktiv stig som ger kunskap om djur, natur och biologisk mångfald. Mellan Skånegården och Väla skola.

Lekar från förr
Lekar för stora och små på Främmestaängen.

Vitryggig hackspett
Djurvårdare berättar om denna akut utrotningshotade art och hur Skansen arbetar för att bevara den kl 12-15.

Vårkänslor hos berguven
Skansens djurvårdare berättar om berguven och dess ungar, och ger dem mat kl 10 och kl 13.30.

Pigga vildsvinskultingar
Träffa Skansens djurvårdare som visar och berättar om vildsvin kl 15.15-16 vid Vildsvinshägnet.

30 april

Valborgsfirande

Sjung om studentens lyckliga dag!
Studentikost firande med vårsånger med Stockholms Studentsångare. Spex och galna upptåg med showorkestern Kårsdraget och Baletten Kårsetten. Fanborg med fanor och standarer från Stockholms lärosäten.
Kl 15-16.10 på Sollidenscenen.

Sköna maj välkommen!
Vårtal kl 20.45 och därefter tändning av brasan. Vårsånger med Stockholms Studentsångare. Underhållning med Väsen och Tarabband, två av vårt lands absoluta främsta grupper inom folk- och världsmusik.
Kl 20.15-22 på Sollidenscenen.

1 maj

Våren dansas in 1 maj
Premiäruppvisning med Skansens folkdanslag 1 maj. För musiken svarar Skansens spelmän. Tingsvallenscenen kl. 16

Träffa vårens killingar
Getternas kontakthage på Lill-Skansen öppnas för säsongen 1 maj.

Premiär för Lill-Skansenteatern 1 maj
Lill-Skansenteatern ger fyra föreställningar per dag från 1 maj fram till 30 september kl 11, 12, 14 och 15.

Med reservation för ändringar i programmet.

Städning på 30-talet. Foto: Maria Johansson
Dväärggetter på Lill-Skansen. Foto: Linda Törngren.
Lill-Skansenteatern. Foto: Maria Johansson.
Valborgseld. Foto: Lars-Eric Örthlund
Trädgårdsslöjd. Foto: Marit Baer
Musikgruppen Väsen. Foto: sarah Thorén

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.

Två helger av historisk inspiration och samtida kunskap under Skansens Trädgårdsdagar2.5.2024 14:59:23 CEST | Pressmeddelande

För tredje året i rad bjuder Skansen in till Trädgårdsdagarna, en härlig upplevelse för trädgårdsentusiaster i alla åldrar – från möten med trädgårdsmästare och blomsterutställning i anrika Skogaholms herrgård till kurser, trädgårdsmarknad och naturpyssel. Den 18–19 maj och den 25–26 maj fylls Stockholms mest historietäta park med inspiration och kunskap inför den stundande trädgårdssäsongen.