Välkommet ställningstagande för idrottens demokrati och självständighet

Riksidrottsförbundet välkomnar regeringens tydliga ställningstagande för en idrottsmodell som håller ihop bredd och elit och värnar den demokratiska strukturen och självständigheten.

Björn Eriksson. Foto: Fond&Fond- Fri att använda

Regeringen har lämnat ett skriftligt yttrande till EU-domstolen avseende en begäran om förhandsavgörande från en spansk domstol där den privata sammanslutningen European Superleague ifrågasätter FIFA:s och UEFA:s rätt att agera mot klubbar inom förbunden som inte följer de gemensamma reglerna.

– Det är mycket glädjande att regeringen försvarar en idrottsmodell som ger så mycket tillbaka till samhället och samtidigt bevarar vår självständighet och värnar den demokratiska strukturen, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

European Superleague med tolv klubbar ville bilda en stängd liga och samtidigt fortsatt delta i övrig fotbollsverksamhet organiserad av FIFA, UEFA och dess nationsförbund.

– Även om det här råkar handla om fotboll är frågan principiell för hur vi organiserar idrott. Därför är det bra och viktigt att regeringen tydligt står upp för vår framgångsrika idrottsmodell där demokratisk uppbyggnad och idrottslig prestation står i första rummet, säger Björn Eriksson.

ordförande Riksidrottsförbundet

Björn Eriksson. Foto: Fond&Fond- Fri att använda

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Beslut om fördelning av 798 miljoner för återstart och kompensation2.12.2021 15:27:53 CET | Pressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har beslutat att fördela 798 miljoner kronor till idrottsrörelsen för återstart efter pandemin och som kompensation för verksamhet som påverkats under pandemin. Stödet fördelas till samtliga specialidrottsförbund, 2046 idrottsföreningar och riktat stöd till idrott för personer med funktionsnedsättningar, föreningar som drabbats extra hårt under pandemin och elitidrott.