Vänsterpartiet lägger budget för en stark välfärd i hela Skåne

Idag lägger Vänsterpartiet i Skåne sin budgetmotion för 2021. Arbetet för att öka jämlikheten är den röda tråden, säger regionråd Sara Svensson.

- För oss i Vänsterpartiet har fokus legat på att stärka upp vården och kollektivtrafiken med inriktning på jämlikhet, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Det löper som en röd tråd genom budgeten. Under hela 2020 har vi sett hur klassamhället vi lever i präglar sättet Covid-19 har drabbat oss. Vi behöver göra allt vi kan för att fortsätta stärka regionens möjlighet att hantera både den pågående pandemin och den uppskjutna vård som blir en konsekvens av en redan sedan innan alltför skralt finansierad sjukvård.

Vänsterpartiets budget innehåller satsningar för en sammanhållen offentligt finansierad vård, stärkt arbetsmiljö för personalen, en återställning av nedskärningar inom kollektivtrafik och kultur samt långsiktiga satsningar för en hållbar klimatomställning.

- De nedskärningar vi har sett i regionen är helt kontraproduktiva. Coronakrisen har visat på den sårbarhet som uppstår när välfärden blivit underfinansierad, både inom sjukvården och på andra områden. Kollektivtrafiken behöver rulla, kulturen behöver finansieras och processen med klimatanpassning intensifieras. Trettio timmars arbetsvecka för hårt belastad sjukvårdspersonal, höjd grundbemanning inom vården, satsningar på folkhögskolor och införd koldioxidbudget är några av de förslag vi vill ska bli verklighet under 2021. Långsiktiga satsningar på en stark välfärd stärker jämlikheten och samhället, avslutar Sara Svensson.

Skattesatsen är föreslagen att läggas på 11,56 kronor, en höjning från dagens nivå med 38 öre.

Läs hela Vänsterpartiets budgetförslag Ett Skåne för alla – inte för några få här.

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: