Vänsterpartiet överklagar försäljningen av gamla Gubbängens gymnasium till IES

På Kommunfullmäktige den 21 februari klubbades den omtvistade försäljningen av gamla Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska Skolan. Men försäljningen överklagas nu till förvaltningsrätten av Vänsterpartiet i Stockholms stad som menar att det måste prövas om affären gått rätt till.

Försäljningen av Gubbängens gamla gymnasium är ansvarslös och dessutom kan den bryta mot kommunallagen menar Clara Lindblom som anmält försäljningen till förvaltningsrätten.

Vänsterpartiet menar att villkoren är så ensidigt kommersiellt gynnsamma för Internationella Engelska skolan att avtalet kan bryta mot kommunallagen.

- Det här är ett väldigt komplext avtal som vi menar otillbörligt gynnar IES på bekostnad av oss vanliga kommuninvånare. Vi vill få det prövat om det här verkligen är lagligt, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Avtalet staden tecknat med Internationella Engelska Skolan innehåller bland annat en skrivning om att det kan sägas upp av IES om framtida samhällsutveckling skulle göra det "kommersiellt ofördelaktigt" för dem att fortsätta driva skolan. I affären ingår också att kommunen binder sig till att hyra in sig i Gubbängshallen, som kommunen idag äger.

- De blågröna säljer ut stadens gemensamma tillgångar och dessutom skriver man sockrade avtal som lägger riskerna på kommunen. Det är inte ansvarsfullt. Man borde istället ha kvar sina skollokaler och idrottshallar för det är både tryggast för medborgarna och bäst ekonomiskt, fortsätter Clara Lindblom.

Försäljningen av Gubbängens gymnasium, idrottshallen samt försäljningen av Tensta gymnasium återremitterades först av oppositionen på kommunfullmäktige den 31 januari men klubbades tre veckor senare. Redan den 4 april står försäljningen av ytterligare sju skolfastigheter på kommunfullmäktiges agenda.

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.

Vänsterpartiet polisanmäler avslöjat ombildningsfusk6.4.2022 09:37:48 CEST | Pressmeddelande

Efter Hem och Hyras avslöjande om ett bulvanliknande upplägg kring en ombildning i Rågsved reagerar Vänsterpartiet i Stockholm stad starkt. Det hela handlar om ombildningsföretaget Restate som uppges ha fuskat till sig en ombildning av ett hyreshus med 57 lägenheter i Rågsved. Oppositionsborgarrådet Clara Lindblom polisanmäler nu ombildningskonsulten för bedrägeri och kräver att Stockholms stad granskar de ombildningar där konsulten varit involverad.