Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.

Sara Svensson, regionråd och gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne:

- Att flyga mellan Skåne och Stockholm kan knappast ses som rationellt eller ansvarsfullt i dagsläget. Vi behöver ställa om hela samhället i en mer hållbar riktning. Vi behöver satsa stort på infrastruktur som tar ansvar för framtiden, som binder ihop landet och regionerna klimateffektivt och lösa person-och godstransporter långsiktigt istället för att stötta upp miljöineffektiva transportformer som inrikesflyg. Det är utveckling i rätt riktning.

Agnes Hulthén, regionråd och gruppledare Vänsterpartiet i Region Halland:

- Det finns ingen samhällsnytta i korta kommersiella inrikesresor från södra Sverige till Stockholm. Vi behöver börja rensa i det onödiga resandet för att skapa utrymme för det nödvändiga. Vi behöver komma bort från korta inrikesresor med flyg och säkerställa att vi har resurser för klimatsmarta transporter.

Nina Orefjärd, gruppledare Vänsterpartiet i Region Västernorrland:

- Tåget är framtidens hållbara transportmedel. Flygresor måste förbehållas de allra viktigaste och akuta resorna. För klimatet och Norrlands del är det viktigt att staten nu fokuserar på att snabbt stärka tågförbindelserna norrut. Vi behöver dubbelspår som möjliggör både ökad person- och godstrafik på räls och flyttar trafiken bort från luft och väg. En upprustning av nya Ostkustbanan skulle korta tiderna mellan Stockholm och Sundsvall med 2 timmar och mellan Stockholm och Umeå med 2 timmar 40 min.

LiseLotte Olsson, regionråd och gruppledare för Vänsterpartiet i Region Västerbotten:

- För Västerbottens del påverkar nedläggningen av Bromma inga andra avgångar än de från Umeå. En stor del av flygandet, även tjänsteresandet, är dessutom onödigt och görs av ren bekvämlighet. Det finns mer hållbara alternativ som fortfarande gör det möjligt att vara i Stockholm på morgonen och hemma samma kväll eller morgonen därpå. Vi påstår inte att flyget inte behövs, men vi menar att en flygplats i Stockholm räcker. Vi ser hellre en större satsning på klimatsmarta transporter via järnväg, Norrbottniabanan till exempel, men även Inlandsbanan och tvärbanorna för att människor ska kunna leva och verka i hela vårt län.

Regionråd och gruppledare i Kalmar, Blekinge och Gotland är också för avveckling av Bromma flygplats.

För lokala mediakontakter och mer information:

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!

Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö3.6.2021 15:26:11 CEST | Pressmeddelande

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!10.5.2021 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.