Vänsterpartiet Skånes budgetmotion inför 2019 - Ett Skåne för alla, inte för några få

Start för förkortad arbetstid med bibehållen lön, satsningar på primärvård, återtagande av vårdval i egen regi och avgiftsfri kollektivtrafik för unga över sommaren - det är några av satsningarna i Vänsterpartiets budgetmotion för 2019.

- För oss i Vänsterpartiet har det under många år stått helt klart att sjukvården behöver mer resurser. Alla måste kunna få vård när de behöver den. För att lyckas måste regionen storsatsa på personalen, därför vill vi exempelvis börja införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet.

Regionens ekonomi behöver stärkas både med ökade generella anslag från staten och med en höjd regionalskatt. Resurser behöver framförallt gå till sjukvården utan hårda krav på effektiviseingar. Budgetmotionen finansieras genom en skattehöjning med 80 öre.

- Den 10-11 december antar Region Skåne budget för 2019. Det är stora ideologiska skillnader mellan partiernas förslag – mer resurser till sjukvården eller hårda effektiviseringskrav. Vänsterpartiet väljer att satsa på personalen och en jämlik vård, avslutar Sara Svensson regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Vänsterpartiet vill värna den offentliga, solidariskt finansierade sjukvården. Det ska vara självklart att din bakgrund aldrig avgör hur snabbt du får vård eller vilken vård du får - alla ska ha rätt till vård efter behov.

Du kan läsa hela Vänsterpartiets budgetmotion för 2019 här eller hämta pdf:en under Pressmaterial.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.